april 6

0 comments

Vol Hoofd Leegmaken? 10 Tips Om Rust In Je Hoofd Te Krijgen

Zit je hoofd soms zo vol dat je het gevoel hebt er niet helemaal bij te zijn?

Pieker je zo vaak over het verleden en de toekomst dat je niet van het hier en nu kunt genieten?

Denk je vaak: kon ik mijn vol hoofd maar eens leegmaken zodat ik met minder zorgen door het leven kan gaan?

Dan is het de hoogste tijd dat je wat rust in je hoofd krijgt. Hoe dit kan leer je in dit artikel met 10 handige tips.

Doel van dit artikel: in dit artikel kom je te weten waarom je hoofd soms zo vol zit en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.

Ik leg je uit waarom het belangrijk is om af en toe je hoofd eens leeg te maken én ik geef je 10 simpele - maar effectieve - tips zodat je weet wat te doen als je hoofd vol zit.


Wat is een vol hoofd?

Als je een hoogsensitief persoon bent, dan herken je vast wel het gevoel dat je hoofd soms helemaal vol zit.

Waar dit vervelende gevoel vandaan komt, zal ik je zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Vrouw met vol hoofd houdt handen naast haar slapen

Als hoogsensitief persoon vang je allerlei signalen op die anderen niet zo meteen opmerken. Er komen meer signalen bij jou binnen, je ervaart ze intenser en je hebt meer tijd nodig om deze te verwerken.

Je hoofd kan zo vol zitten van deze indrukken dat dit je helemaal uitput. Mensen die niet hoogsensitief of hooggevoelig zijn begrijpen dit vaak niet. Dan krijg je opmerkingen zoals: “Jij verricht toch geen zware lichamelijke arbeid? Waarom ben jij dan zo moe?”

Als je hoogsensitief of hooggevoelig bent, dan weet je maar al te goed dat je helemaal geen zware lichamelijke arbeid moet verrichten om je moe te voelen. Het is een ander soort vermoeidheid waar je mee worstelt.

Vermoeide vrouw ligt met hoofd op haar armen

Vaak zou je willen dat je inderdaad moe bent van een hele dag in de buitenlucht te werken. Dan heb je tenminste niet het gevoel dat je hoofd vol zit.

Ben je hoogsensitief, dan lijkt het vaak onmogelijk om rust te krijgen in je hoofd. Toch is dit heel belangrijk, zowel voor je geestelijke als lichamelijke gezondheid.

De 10 tips aan het einde van dit artikel zullen je zeker helpen bij het leegmaken van je hoofd.

Maar laten we eerst even nagaan waarom het zo belangrijk is om rust te krijgen in je hoofd.

Vrouw houdt vol hoofd vast

Waarom rust in je hoofd krijgen belangrijk is

Krijg je geen of niet voldoende rust in je hoofd dan kan dit leiden tot heel wat klachten. Dat heeft wetenschappelijk onderzoek, verricht door Thomas Boyce, hoogleraar psychiatrie aan de Universiteit van Californië, uitgewezen.

Hij stelt dat personen die prikkelingen niet kunnen verwerken (lees: hun hoofd leegmaken) kwetsbaarder zijn voor angst- en paniekaanvallen, depressies en lichamelijke klachten.


Angsten

Heb je het gevoel dat je hoofd helemaal vol zit, dan kun je er letterlijk ‘niets meer bij’ hebben.

Man met vol hoofd en handen tegen slaap

Als je dan nog eens geconfronteerd wordt met sociale of moeilijke situaties dan kan je dit een intens gevoel van angst bezorgen.

Kun je je hoofd niet leegmaken, dan zul je de neiging hebben om sociale en drukke situaties uit de weg te gaan. Op termijn kun je hierdoor een sociale angststoornis ontwikkelen.

Word je toch met drukte geconfronteerd dan kan dit leiden tot angstaanvallen, paniekaanvallen of hyperventilatie.


Burn-out

Burn-out betekent letterlijk ‘uitgeblust’. Heb je lange tijd te veel prikkels binnengekregen en niet tijdig je hoofd hebt kunnen leegmaken, dan kun je helemaal uitgeblust raken.

Man met burn-out, met handen in zijn haar

De belangrijkste symptomen van een burn-out zijn:

  • Je voelt je heel vermoeid
  • Je wilt afstand nemen van je werk en anderen
  • Je verliest je zelfvertrouwen
  • Je krijgt depressieve gevoelens

Chronische overprikkeling

Als je je hoofd niet kunt leegmaken, dan kan je lichaam zich ook niet herstellen van alle prikkels.

Hierdoor kun je na verloop van tijd gaan lijden aan chronische overprikkeling.

Man overprikkeld met hoofdpijn

Je zenuwstelsel blijft dan onafgebroken alert en je kunt helemaal niet meer tot rust komen.

De meest voorkomende klachten bij chronische overprikkeling zijn:

  • Je bent snel geïrriteerd en valt snel uit naar anderen
  • Je krijgt depressieve gevoelens
  • Je wordt angstig
  • Je wordt emotioneel
  • Je krijgt chronische hoofdpijn
  • Je spieren kunnen zich niet meer ontspannen
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt soms hartkloppingen
  • Wil je meer weten over chronische overprikkeling, dan verwijs ik je graag naar dit artikel.

Chronisch vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie

Over de precieze oorzaak van het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) tasten wetenschappers nog in het duister. Wel heeft onderzoek uitgewezen dat hoogsensitiviteit en prikkels hierbij een rol spelen.

Vermoeide vrouw valt in slaap tegen haar hand

Hoe meer signalen je opneemt, hoe meer energie het je kost om deze te verwerken. Je lichaam kan dan als het ware je brein niet meer volgen waardoor het helemaal uitgeput geraakt.

Wetenschappelijk onderzoekt linkt trouwens ook fibromyalgie aan hoogsensitiviteit. Niet alleen omdat hoogsensitieve mensen veel gevoeliger zijn voor pijn, maar ook omdat hun lichaam uitgeput geraakt van het verwerken van allerlei indrukken.

Wil je gezonder door het leven gaan, dan snap je vast wel dat het belangrijk is om je hoofd af en toe leeg te maken.

Heb je vaak het gevoel dat je hoofd vol zit? Neem dan onderstaande tips aandachtig door. Je hoofd leegmaken is helemaal niet zo moeilijk als je denkt.


Vol hoofd leegmaken? 10 tips

Heb jij ook soms het gevoel dat je nood hebt aan een ‘reset-knop’ in je hoofd?

Onderstaande tips zullen je zeker kunnen helpen om je brein helemaal te ‘resetten’:

Blije man met twee vuisten

Tip #1: Maak tijd voor jezelf

Je even afzonderen om alle indrukken te verwerken is iets waar je je helemaal niet schuldig moet over voelen.

Je kunt immers niet 24/7 voor alles en iedereen beschikbaar zijn.

In een donkere kamer waar helemaal geen indrukken op je af komen kun je perfect tot rust komen.

Voel je je hier niet zo goed bij, doe dan iets wat je echt leuk vindt.

Uitgebreid in bad met een zacht muziekje op de achtergrond, een bezoek aan een wellness centrum, eventjes een korte wandeling en de natuur in gaan... Het zijn enkele gezonde voorbeelden waarbij je je hoofd kunt leegmaken.

Vrouw relaxend in bad

Tip #2: Praat over je gevoelens en je zorgen

Als je hoofd vol zit, dan vind je het misschien een hele opdracht om nog met iemand te praten. Probeer dit gevoel te overwinnen en doe het toch.

Door te praten met iemand die echt naar je luistert gaan kun je je gevoelens en zorgen loslaten en relativeren.


Tip #3: Leef gezond en routineus

Een gezonde levensstijl houdt ook je hoofd gezond. Volg hierbij 3 gouden regels: eet gezond, slaap voldoende, beweeg voldoende.

Hou ook een vaste routine aan. Dit zal je het gevoel geven dat je alles onder controle hebt, wat zorgt voor rust in je hoofd.

Sportschoenen, gewichten en een appel

Tip #4: Probeer bewust niet te piekeren en relativeer je gedachten

Vaak maak je je druk om dingen die niet belangrijk zijn of die je niet in de hand hebt. Hierover piekeren heeft geen enkele zin.

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren. Het vraagt heel wat energie en het leidt meestal tot niets.

Waarom zou je energie verspillen aan iets wat misschien helemaal nooit zal gebeuren?

Kun je het echt niet laten om te piekeren, bouw dan een piekerkwartiertje in. Tijdens dit kwartier mag je over alles piekeren en nadenken. Doe dit echt wel alleen maar in dit kwartier.

Vrouw met kop thee die piekert

Voel je dat je op een ander moment over iets te veel nadenkt, hou dit dan voor tijdens je piekerkwartier. De kans is trouwens groot dat je deze piekergedachten zomaar vergeet.

Zeg pas ‘ja’ als je je er zelf goed bij voelt.


Tip #6: Stuur je gedachten

De Amerikaanse life coach en psychologe Brooke Castillo legt het uit als volgt: hoe meer je denkt dat je het druk hebt, hoe drukker je het hebt.

Man die nadenkt

Ben je in je hoofd met veel zaken tegelijkertijd bezig, dan ga je chaotisch nadenken. Je raakt in paniek en je concentratievermogen neemt af. Het resultaat hiervan is dat je nog meer reden tot piekeren krijgt.

Probeer je gedachten eens de andere kant op te sturen: ja, ik heb het druk maar ik laat mij hierdoor niet van de wijs brengen. Ik maak voor mezelf uit wat het belangrijkste is en ik hou me aan mijn planning.


Tip #7: Neem een time-out

Heb je het druk en ben je in je hoofd met heel wat zaken bezig, neem dan gerust een time-out.

Doe dit niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. Door je eventjes af te zonderen – als is het maar een kwartiertje – kun je je hoofd leegmaken zodat er weer ruimte is voor nieuwe indrukken.

Bordje met time-out met kaarsen en edelstenen

Tip #8: Focus op het heden

Door even zorgeloos te genieten van wat je nu doet kun je je hoofd helemaal leegmaken. Leef wat meer in het heden. Piekeren over het verleden of de toekomst heeft geen zin.


Tip #9: Mediteer

Mediteren brengt je geest tot rust. Net omdat je door meditatie je bewuster wordt van jezelf kan het wat oefening vragen om hierdoor je hoofd leeg te maken.

Mediteren kost wat tijd en discipline maar eenmaal je het helemaal onder de knie hebt zal je je mentaal rustiger voelen. Lukt het je niet op je eentje, dan vind je vast wel een meditatiecentrum bij jou in de buurt.

Mediterende vrouw in het bos

Tip #10: Zet je telefoon uit

Vandaag de dag zijn we altijd en overal bereikbaar. Gestoord worden – of het nu omwille van je baan of je sociale leven is – hoort bij het dagelijkse leven.

Ook via allerlei socialemedia-kanalen wordt je hoofd als het ware volgepropt met onnodige informatie. Op zoek naar rust in je hoofd? Schakel die telefoon dan eventjes uit.

Dit waren de tips om rust in je hoofd te krijgen. Toch is dit slechts het topje van de ijsberg.

In mijn gratis e-boek 'Het Stress Voorbij Geheim' laat ik je graag kennis maken met een krachtige methode. Deze kun je gratis downloaden omdat ik jou een leven toewens zonder stress en zorgen.

Vul hieronder je e-mailadres in en zorg ik ervoor dat je ‘Het Stress Voorbij Geheim’ in je inbox ontvangt!

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!