januari 8

0 comments

Hoofdpijn door Stress? Symptomen + 11 Behandeling Tips

‘Waarom gaat mijn hoofdpijn niet over?’. Aanhoudende hoofdpijn zet je leven op zijn kop.

Het kan veel oorzaken hebben. Het is daardoor lastig om te bepalen wat de oorzaak is van jouw hoofdpijn.

Hoewel er veel oorzaken zijn is er één oorzaak die steeds vaker voorkomt. Namelijk hoofdpijn door stress.

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je de symptomen van hoofdpijn door stress kunt herkennen. Hierdoor kun je zelf testen of je stress hoofdpijn hebt of niet.

Ook geef ik je 11 effectieve tips om stress door hoofdpijn te verhelpen. 

Doel van dit artikel: In dit artikel ga ik je leren hoe hoofdpijn door stress ontstaat. Daarnaast zal ik je ook de meest voorkomende symptomen geven en wat je ertegen kunt doen als je hoofdpijn door stress hebt. Met deze tips kun je aanhoudende hoofdpijn door stress voorkomen en behandelen. 


Oorzaken van stress hoofdpijn 

Alsof stress op zichzelf nog niet erg genoeg is, kan het zowel hoofdpijn veroorzaken als verergeren.

Stress kan spanningshoofdpijn en migraine verergeren, en het kan andere soorten hoofdpijn uitlokken of verergeren.

Het kan zijn dat je op stress of vervelende situaties reageert door je spieren aan te spannen, met je tanden te knarsen of je schouders gespannen houdt.

Vrouw die gestresst haar hand tegen haar voorhoofd houdt en haar ogen dicht houdt

Er zijn een aantal dingen die stress hoofdpijn kunnen triggeren:

  • Te weinig rust
  • Je bent overwerkt
  • Slechte lichaamshouding
  • Emotionele of mentale stress
  • Vermoeidheid
  • Honger
  • Laag ijzergehalte
  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Kaak- of gebitsproblemen
  • Knijpen met de ogen
  • Uitdroging
  • Maaltijden overslaan
  • Roken
  • Verkoudheid, griep of een sinus infectie

Veel mensen lijden aan chronische stress, die deze symptomen verergeren. Lees er meer over in dit artikel


Hoofdpijn door stress verhelpen

Gelukkig is stress hoofdpijn redelijk gemakkelijk te verhelpen, maar je moet er wel consequent tijd aan besteden.

Het is van belang dat je de stressfactoren in je leven vermindert, of je vermogen om hiermee om te gaan verbetert.

Daarvoor kun je ontspanningsoefeningen doen zoals meditatie, yoga en diep ademhalen. Hier ga ik straks meer over uitleggen. 

Vrouw die de zijkanten van haar hoofd vasthoudt door pijn

Hoofdpijn door stress herkennen

Spanningshoofdpijn is over het algemeen een milde tot matige pijn die vaak wordt beschreven als een strakke band die om het hoofd zit. Het is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. 

De kenmerken van stress hoofdpijn kunnen zijn:

  • Milde tot matige pijn of druk aan de voorkant, bovenkant of zijkanten van je hoofd.
  • Hoofdpijn die later op de dag begint.
  • Gevoeligheid rond het voorhoofd en de hoofdhuid.
  • Doffe hoofdpijn.
Man die zijn hand tegen zijn voorhoofd houdt terwijl hij werkt

Welke symptomen gaan gepaard met hoofdpijn door stress?

  • Moeite met slapen: Door aanhoudende hoofdpijn kun je moeilijk in slaap komen. Ook kun je door hoofdpijn uit je diepe slaap worden gewekt. 
  • Zeer vermoeid gevoel: Doordat je constant ‘aan staat’, kost stress veel energie voor je lichaam. Door de hoofdpijn, stress en moeite met slapen kun je een zeer vermoeid gevoel krijgen. Het is een negatieve spiraal van symptomen die elkaar in stand houden. 
  • Je bent prikkelbaar: Het moeite met slapen, de vermoeidheid en de hoofdpijn zorgen ervoor dat je prikkelbaar kunt zijn. Je vermogen om met stress om te gaan verslechtert en je zult misschien prikkelbaarder reageren tijdens stress situaties.
  • Lichte gevoeligheid voor licht en/of geluid: Als je prikkelbaarder bent dan normaal, heb je misschien ook meer moeite met het verwerken van dagelijkse prikkels zoals licht en geluid.
  • Gespannen schouders/nek/kaken: Door stress kan het zijn dat je zonder dat je het door hebt je spieren aanspant. Hierdoor ontstaat er overbelasting en verkramping van je schouders-, nek- en kaakspieren. Doordat je er niet bewust van bent kan het zijn dat je niet doorhebt waar je klachten vandaan komen.
  • Gespannen schouders/nek/kaken: Door stress kan het zijn dat je zonder dat je het door hebt je spieren aanspant. Hierdoor ontstaat er overbelasting en verkramping van je schouders-, nek- en kaakspieren. Doordat je er niet bewust van bent kan het zijn dat je niet doorhebt waar je klachten vandaan komen.
  • Spierpijn: Door stress kun je je spieren extra gaan aanspannen. Het bindweefsel om je spieren gaat strakker zitten waardoor je je spieren niet meer optimaal kunt bewegen. De gespannen spieren en het strakke bindweefsel zorgen voor deze spierpijn.
  • Je knarst met je tanden: Knarsetanden is vaak een gevolg van stress wat ook weer hoofdpijn kan veroorzaken. Je hebt vaak niet door dat je je kaken over elkaar heen schuurt, maar het kan je een erg vermoeid gevoel geven. 
Vrouw die spierpijn heeft in haar nek en haar hand in haar nek houdt

Anders dan bij migraine heeft u geen last van andere zenuwsymptomen, zoals spierzwakte of wazig zien.

Spanningshoofdpijn veroorzaakt meestal geen ernstige symptomen zoals maagpijn, misselijkheid of overgeven. Maar nog steeds is het erg vervelend! 

Kijk voordat je verder gaat eerst even naar deze video: 


Wat te doen bij hoofdpijn door stress? 11 tips

Wat kun je doen om de hoofdpijn klachten door stress te verminderen?

Het is belangrijk om te weten dat wanneer je de bron van stress aanpakt de symptomen vanzelf zullen verdwijnen.

Wel zijn er enkele tips om hoofdpijn door stress te minimaliseren. Deze ga ik hieronder toelichten.

Dagelijkse stressfactoren verminderen kan erg lastig zijn, en met deze tips kun je je vermogen om hiermee om te gaan verbeteren. Lees gauw verder! 

Stress op een krijtbord geschreven met een rood kruis erdoorheen
  • Heb je last van nachtelijk zweten door stress? Lees dan dit artikel.

Tip #1: Meditatie en Mindfulness

Door middel van meditatie en mindfulness kun je je vermogen om met stress om te gaan verhogen. Lees meer informatie in dit artikel hoe je je kalmte kunt bewaren in stressvolle situaties.

Met meditatie kun je de overvloed aan informatie, die zich iedere dag opbouwt en bijdraagt aan je stressgevoelens, opruimen. Enkele voordelen: 

  • Het vermogen om met stress om te gaan verbeteren
  • Zelfbewustzijn vergroten
  • Focussen op het heden
  • Verminderen van negatieve emoties

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het het verband tussen mindfulness meditatie en het vermogen om met stress om te gaan.

Hier is uitgekomen dat de testgroep die aan mindfulness meditatie deed, beter met stress leerde omgaan en dat het de angst- en stress symptomen verminderde.

Terwijl je diep ademhaalt kun je jezelf trainen om in het hier en het nu te leven, in plaats van gedachten van angst en zorgen te volgen. Je zou kunnen beginnen door geleide meditaties te doen. Een stem begeleidt jou als het ware door ontspanning heen. 

Dit is een 10 minuten lang durende geleide meditatie om met stressvolle situaties om te gaan: 


Tip #2: Yoga en ontspanning stretches

Yoga stimuleert mentale en fysieke ontspanning, wat helpt stress en angst te verminderen. De fysieke houdingen bevorderen de flexibiliteit en verlichten spanning en pijn.

Het kan je helpen om fysieke en emotionele blokkades los te laten. 

Door middel van yoga en stretches komt het gelukshormoon endorfine vrij, wat een positieve invloed heeft op hoe je met stress omgaat. 

Stretches voor het hele lichaam: 

Stretches tegen spanningshoofdpijn:


Tip #3: Slik magnesium

Het slikken van magnesium heeft een aantal gezondheidsvoordelen. Deze zijn mentaal en fysiek.

Magnesium helpt tegen hoofdpijn, maar het heeft ook andere voordelen die kunnen helpen om jouw stress gevoelens onder controle te houden.

Zo kan het bijvoorbeeld helpen om depressies tegen te gaan en het kan helpen om beter te kunnen sporten. 

Uit onderzoek is gebleken dat het slikken van aanvullend magnesium kan helpen om bepaalde soorten hoofdpijn zoals migraine tegen te gaan.

Het gebruik van magnesiumcitraat, een goed opneembare, natuurlijke vorm van magnesium kan helpen om migraine te voorkomen. 

Je kunt het in pilvorm innemen, met een algemeen aanbevolen dosering van ongeveer 400 tot 500 milligram per dag.

Noten, bladgroenten, peulvruchten en volle granen behoren tot de beste natuurlijke bronnen van magnesium.


Tip #4: Gebruik een hoofdpijndagboek

Probeer bij te houden wanneer je precies hoofdpijn krijgt. Dit kan jou goed helpen om je triggers te ontdekken.

Noteer de datum, het tijdstip, andere symptomen, de plaats, de intensiteit van de pijn, wat je aan het doen was, wat voor medicijnen je had ingenomen en wat je ervoor hebt gegeten en gedronken. 

Om inzicht te krijgen in alle omstandigheden rond jouw spanningshoofdpijn, kun je de kern van het probleem achterhalen en deze proberen aan te pakken. 

Vrouw die in een boekje schrijft door hoofdpijn door stress

Tip #5: Doe dingen die je leuk vindt

Deze tip klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar aangename activiteiten kunnen je helpen om je mentaal op te laten. 

Door tijd vrij te maken voor aangename activiteiten kun je mentaal opladen. Dit zijn de dingen waar je een voldaan gevoel van krijgt zoals naar muziek luisteren, dansen, sporten of een boek lezen. Dit zijn activiteiten die niet veel energie kosten, maar die je wel energie kunnen geven. 


Tip #6: Rustig ademhalen

Je ademhaling is een automatische functie van het lichaam die wordt aangestuurd door het ademhalingscentrum van de hersenen. Wanneer we ons gestrest voelen, verandert onze ademfrequentie en het ademhalingspatroon. 

Vrouw die buiten staat en diep inademt

Gelukkig kunnen wij dit zelf bewust veranderen! Het onder controle houden van de ademhaling kan helpen bij het behandelen van stress en stress hoofdpijn. 

De belangrijkste rol van de ademhaling is het opnemen van zuurstof en het afvoeren van kooldioxide. Wanneer je onder druk staat, verandert dit patroon. Je gaat klein en oppervlakkig ademen.

Oppervlakkig ademen kan angstgevoelens verlengen door je lichamelijke symptomen van stress te verergeren.

Door je ademhaling weer rustig te maken kun je je bloeddruk en hartslag verlagen, de stresshormonen in je bloed verlagen, de niveaus van zuurstof en kooldioxide in het bloed in evenwicht brengen, een gevoel van rust en welzijn krijgen, en nog veel meer. 

Vrouw ademt diep in met haar hand op haar borst

Stress verminderen door ademhaling?

Maar wat maakt rustig ademhalen zo effectief? Het is heel moeilijk om sterke emoties zoals angst, woede of stress los te laten. Bedenk maar eens hoe frustrerend het is als een collega je vertelt dat je moet “kalmeren” tijdens stressvolle situaties.

Wanneer we in een zeer gestreste toestand verkeren, is onze prefrontale cortex - het deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor rationeel denken - aangetast, dus logica helpt dan zelden om de controle terug te krijgen.

Dit kan het moeilijk maken om helder te denken of emotioneel intelligent te blijven. Maar met ademhalingstechnieken is het mogelijk om die controle weer terug te krijgen. 

De bedoeling is dat je van borstademhaling naar buikademhaling schakelt. Je hebt hiervoor een rustige omgeving nodig waar je 10 tot 20 minuten niet gestoord wordt.

Ga lekker zitten en leg één hand op je borst en de andere op je onderbuik.

Let op hoe je borst en onderbuik bewegen terwijl je ademt. Probeer rustig in en uit te ademen door je neus.

Laat bij elke ademhaling de spanning steeds meer uit je lichaam glijden en geniet van het gevoel van lichamelijke ontspanning. 

Wil je dit uitproberen? Dan is deze video een goede manier om kennis te maken met rustig ademen: 


Tip #7: Doe regelmatig aan lichaamsbeweging

Bij het behandelen van stress is het van belang dat je niet alleen maar de mentale aspecten aanpakt. Bij stressbeheersing moet ook het lichaam betrokken worden. 

Uit onderzoek blijkt dat lichaamsbeweging kan helpen het stressniveau te verlagen en je levenskwaliteit verbeteren, zowel lichamelijk als geestelijk.

Het kan een positief effect hebben op je stemming door het verlichten van spanning, angst en woede, emoties die vaak gepaard gaan met stress.

Lichaamsbeweging verbetert het vermogen van je lichaam om zuurstof te gebruiken en het verbetert de bloeddoorstroming. 

Het kan helpen om je van je zorgen af te leiden. De focus op een fysieke taak kan een gevoel van energie en optimisme teweegbrengen. En door dit consequent te doen, verhoog je al deze voordelen van lichaamsbeweging. 

Het hoeft overigens niet intensief te zijn. Wandelen, yoga en stretches zijn ook vormen van lichaamsbeweging die je dagelijkse stressgevoelens onderbreken. 

Vrouw die zich aan het opdrukken is

Tip #8: Zorg goed voor je lichaam

Voeding en slaap zijn een van de belangrijkste dingen voor je lichaam om met stress om te kunnen gaan.

Een dieet dat rijk is aan fruit, groenten en vezels kan je meer energie geven en helpen om stressgevoelens onder controle te houden. Een maaltijd overslaan kan daarentegen juist kloppende hoofdpijn veroorzaken. 

Stress kan de slaap verstoren, maar gebrek aan slaap kan ook juist je vermogen om met stress om te gaan belemmeren.

Slaapgebrek zet je lichaam onder stress en kan het aanmaken van de stresshormonen - adrenaline en cortisol - in gang zetten. Zorg ervoor dat je minimaal 7-9 uur slaapt per nacht. Overdag kun je aan meditatie, lichaamsbeweging of yoga doen om je slaapkwaliteit te verhogen. 

Vrouw met een handdoek op haar hoofd en twee halve kiwis in haar handen die ze tegen haar wangen aan houdt

Tip #9: Probeer positief te denken

Door “dit kan ik niet” te denken, hou je jezelf tegen. Denk in plaats daarvan: “Dit zal moeilijk worden, maar ik ga het voor elkaar krijgen!”

Negatief denken is een belangrijke stressor voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat negatieve emoties meer aandacht krijgen dan positieve emoties. 

Een positieve draai geven aan negatieve gedachten kan je helpen om door stressvolle situaties heen te komen. Je kan je brein hiervoor trainen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie te doen met een psycholoog of therapeut. 

Geen negatieve gedachten, maar denk positief

In onderzoeken naar positieve psychologie wordt dankbaarheid sterk en consistent geassocieerd met meer geluk.

Dankbaarheid kan mensen helpen om meer positieve emoties te voelen, te genieten van fijne gebeurtenissen, hun gezondheid te verbeteren, om te gaan met tegenslagen en sterke relaties met anderen op te bouwen. 

In de volgende video kun je tips bekijken om dankbaarheid in je dagelijkse leven toe te passen:


Tip #10: Luister naar je lichaam  

Voel je je overweldigd? Neem even de tijd om je hoofd leeg te maken. Een paar rustige stretchoefeningen of een goede wandeling kunnen je energie geven voor de taak die je te wachten staat. 

Als je voelt dat dingen je te veel worden, probeer jezelf dan niet schuldig te voelen dat je even rust nodig hebt. Door naar je lichaam te luisteren zul je je op momenten dat je wel energiek bent veel beter voelen. 

In dit artikel lees je meer tips hoe je een opgejaagd gevoel kunt verminderen. 

Vrouw die op de bank ligt met een hoed op haar hoofd en relaxt

Tip #11: Het Stressvrij Geheim als je vaak hoofdpijn hebt

Tot zover heb je 10 tips gekregen om hoofdpijn te verminderen door stress. Echter is dit slechts het begin van adviezen om grip op stressgevoelens en spanningsklachten te krijgen.

Hopelijk heb je er veel van opgestoken! Maar uiteraard ben jij op zoek naar een oplossing voor de lange termijn om klachten door stress te verhelpen. 

Het goede nieuws is dat er recentelijk een oplossing is ontdekt om grip op stress te krijgen. Je keert het om met behulp van één methode. Het is wat ik het ‘Het Stressvrij Geheim’ noem. Start nu hieronder met de gratis Stress Test om de ernst van je klachten in kaart te brengen. 

Zodra je deze test hebt gedaan krijg je het e-book ‘Het Stressvrij Geheim’ helemaal gratis naar je mailbox toegestuurd. 

Ik zie stress hoofdpijn eerder als een zegen dan als een vloek. Het lichaam geeft je namelijk een seintje dat het teveel is voor je. Probeer naar je lichaam te luisteren! Succes met het aanpakken van je hoofdpijn en de oorzaak van je stressprobleem, en vergeet vooral niet te rusten. 

P.S. Heb jij ook last van stress? Merk je ook dat het invloed heeft op je gezondheid? Laat hieronder een reactie achter.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!