maart 1

0 comments

Hoge bloeddruk Door Stress Behandelen? Uitleg + 6 Gezonde Tips

Het hebben van een hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen hebben voor je lichaam.

Het is daarom van levensbelang om een hoge bloeddruk door stress te verhelpen.

In dit artikel ontdek je 6 tips om je hoge bloeddruk door stress snel te verbeteren.

Doel van dit artikel: Je komt te weten wat het verband is tussen stress en een hoge bloeddruk. Je maakt kennis met een aantal symptomen en aan de hand van 6 nuttige tips leer je hoe je een hoge bloeddruk door stress kunt behandelen en voorkomen.


Stress en hoge bloeddruk: wat is het verband?

Ben je bij dit artikel terechtgekomen dan vraag je je waarschijnlijk af of er een verband is tussen stress en een hoge bloeddruk.

Het antwoord op deze vraag is heel eenvoudig: JA!

Bij stress produceert je lichaam stresshormonen. Deze verhogen je bloeddruk doordat je hart sneller gaat kloppen en je bloedvaten zich vernauwen.

Een normale bloeddruk is van essentieel belang voor je gezondheid. Bloeddruk wordt uitgedrukt in millimeters kwik, afgekort mmHg.

Bij een ideale bloeddruk bedraagt de bovendruk 120 mmHg en de onderdruk 90 mmHg. Bij een verhoogde bloeddruk is de bovendruk hoger dan 140 mmHg en de onderdruk hoger dan 90 mmHg.

In wetenschappelijke termen wordt een hoge bloeddruk hypertensie genoemd.

Als we aan stress denken, moeten we deze in twee categorieën verdelen: acute en chronische stress. Hoewel beide vormen van stress je bloeddruk kunnen verhogen, hebben ze verschillende effecten.


Acute stress en hoge bloeddruk

Acute stress wordt veroorzaakt door een specifieke gebeurtenis.

Door acute stress wordt je sympathische zenuwstelsel aangewakkerd; je hartslag verhoogt, je bloedvaten vernauwen en je bloeddruk stijgt.

Stel: je hebt brontofobie, een panische angst voor onweer. Na een mooie zomerdag trekken dreigende onweerswolken over. De lucht wordt gitzwart en het begint hard te regenen. Het duurt niet lang voor je een flitsende bliksemschicht ziet en de donder hoort rollen.

Acute stress overvalt je en je geraakt helemaal in paniek: je hartslag neemt toe, je begint te trillen op je benen en het koude zweet breekt je uit.

Na het hevige onweer breekt de zon weer door de wolken. Je angst neemt af en je voelt je rustiger worden.

Zolang je lijdt onder deze acute stress blijft je bloeddruk een stuk hoger dan normaal. Toch kan je lichaam deze acute veranderingen in de bloeddruk vrij goed aan.

Bij acute stress ervaar je stress symptomen maar deze verdwijnen zodra de stressfactor voorbij is.

Waar je je echt zorgen moet om maken is een chronisch verhoogde bloeddruk.


Chronische stress en verhoogde bloeddruk

Een recente studie onderzocht gedurende 13 jaar het stressniveau van 412 mensen die omwille van niet-medische redenen een hoge bloeddruk hadden.

Onderzoekers testten vooral het niveau van de stresshormonen in het lichaam van de proefpersonen.

Wat bleek: het cortisolgehalte in het bloed bleef bij deze proefpersonen gedurende al deze jaren vrij hoog.

En dat is trouwens niet zo vreemd want cortisol is het stresshormoon dat vrijkomt als je lichaam merkt dat het in gevaar is. En chronische stress wordt door je lichaam als heel gevaarlijk beschouwd.

De conclusie van de studie was dan ook dat het vrijkomen van stresshormonen – zoals cortisol – een hoge bloeddruk in de hand werkt.

Maar langdurige stress beïnvloedt ook je levensgewoonten en keuzes die tot een hoge bloeddruk kunnen leiden.

Hoe meer stress je ervaart hoe slechter je slaapt, hoe minder je beweegt en hoe minder gezond je eet. Ook slaaptekort en weinig lichaamsbeweging kunnen leiden tot een verhoogde bloeddruk.

En wat dacht je dat die snelle gefrituurde hap doet met je bloeddruk? Inderdaad: door het vet en teveel zout schiet je bloeddruk zo de hoogte in.


Kan een lage bloeddruk door stress worden veroorzaakt?

Vaak is een te lage bloeddruk - of in wetenschappelijke termen hypotensie – een teken van meerdere aandoeningen zoals uitdroging, een ernstige infectie of het gebruik van bepaalde medicijnen.

Hoewel stress geen bekende oorzaak is van een abnormaal lage bloeddruk kan hypotensie toch met stress in verband worden gebracht.

Men spreekt van een lage bloeddruk als de meting 30 mmHg onder de gebruikelijke bloeddruk daalt

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar vooral bij mensen die vaak lijden aan paniekaanvallen komt een lage bloeddruk regelmatig voor. De reden hiervoor is dat een paniekaanval vaak gepaard gaat met hyperventilatie.

Hyperventilatie treedt op wanneer je ademhalingspatroon zodanig verandert dat het gehalte aan koolstofdioxide in je lichaam daalt.

Zonder voldoende koolstofdioxide moet je lichaam harder werken om goed te functioneren. Je bloed moet sneller stromen en als gevolg daarvan verwijden je bloedvaten. Doordat je bloedvaten zich gaan verwijden kan je bloeddruk gaan dalen.

Ook flauwvallen is een veelvoorkomende klacht bij een lage bloeddruk.


Hoeveel kan stress je bloeddruk verhogen?

In Mississippi werd onlangs een groot gezondheidsonderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen stress en een hoge bloeddruk.

Alle gezondheidsgegevens van 1.800 proefpersonen werden gedurende 7 jaar nauwkeurig bijgehouden.

Ongeveer 30% van de nieuwe diagnoses vond plaats na een periode van weinig stress. Ongeveer 35% na jaren van matige stress en bijna 40% na een periode van chronisch veel stress. Bijna de helft van alle deelnemers ontwikkelden tijdens deze periode een te hoge bloeddruk.

Uit de studie blijkt dat deelnemers die in de loop van de tijd hoge stressniveaus aangeven, een verhoogd risico op een hoge bloeddruk hebben van 22%.

Hoge bloeddruk door stress

Zoals je kunt lezen zijn de gevolgen van chronische stress op een hoge bloeddruk niet mis. Het voorkomen van een hoge bloeddruk door stress is dus heel belangrijk.

Maar wat ervaar je nu precies bij een hoge bloeddruk door stress?


Wat zijn de symptomen van een te hoge bloeddruk door stress?

Ben je op zoek naar een lijst van symptomen van een hoge bloeddruk door stress, dan zal ik je moeten teleurstellen. En nu vraag je je waarschijnlijk af waarom.

Wel, heel eenvoudig: omdat een hoge bloeddruk vaak geen specifieke klachten of symptomen geeft.

Een hoge bloeddruk door stress is als een ‘stille moordenaar’!

Toch kunnen een aantal symptomen indirect verband houden met een hoge bloeddruk door stress:


#1: Hoofdpijn

Volgens een studie gepubliceerd in het Iranian Journal of Neurology komt hoofdpijn als gevolg van een hoge bloeddruk meestal aan beide kanten van het hoofd voor. Het is een pulserende hoofdpijn die vaak erger wordt bij fysieke inspanningen.

Een andere studie gepubliceerd in het American Journal of Hypertension, wees echter weer uit dat er geen verband bestaat tussen hoofdpijn en een hoge bloeddruk door stress.


#2: Duizeligheid

Hoewel duizeligheid een bijwerking kan zijn van sommige bloeddrukmedicijnen, wordt het niet rechtstreeks veroorzaakt door een hoge bloeddruk.

Toch is het niet verstandig om duizeligheid te negeren, vooral niet als deze plotseling optreedt.

Plotselinge duizeligheid, verlies van evenwicht of coördinatie zijn allemaal waarschuwingssignalen van een beroerte. En een beroerte kan wel het gevolg zijn van een hoge bloeddruk.


#3: Oorsuizen

Ook oorsuizen kan wijzen op een hoge bloeddruk maar is hier niet noodzakelijk een symptoom van.

Onderzoek heeft wel uitgewezen dat er een verband bestaat tussen een hoge bloeddruk en oorsuizen. Dit heeft te maken met de manier waarop je bloed door je lichaam stroomt. Als de druk in het gehoorsysteem oploopt, kan dat leiden tot oorsuizen.

Het grote gevaar in een te hoge bloeddruk door stress schuilt dus eigenlijk in het feit dat je vaak geen duidelijke symptomen ervaart.

Dit betekent echter niet dat een hoge bloeddruk niet gevaarlijk is. Deze kan namelijk leiden tot heel ernstige hart- en vaataandoeningen.

De enige manier om erachter te komen of je een hoge bloeddruk door stress hebt is regelmatig je bloeddruk controleren. Als je hiervoor niet telkens naar je huisarts wilt, dan kun je dit ook makkelijk zelf.

David Smeekes huisarts en medisch beleidsadviseur bij de Hartstichting, legt je in onderstaande video uit hoe je dit kunt doen:


Hoe kun je een te hoge bloeddruk door stress verlagen?

Wat te doen bij een hoge bloeddruk door stress? Hieronder kun je 6 tips vinden om zo snel en gezond mogelijk je hoge bloeddruk te verlagen. Stuk voor stuk zullen deze tips de gevolgen van stress snel aanpakken.

Ik vertelde het eerder al: chronische stress beïnvloedt ook je levensgewoonten en keuzes die tot een hoge bloeddruk kunnen leiden

Het zal er dus op aankomen je levensgewoonten en de keuzes die je maakt in je leven te veranderen.


Tip 1: Verbeter je nachtrust

Hoe minder je slaapt, hoe hoger je bloeddruk kan oplopen. Slaap helpt bij het regulieren van stresshormonen en hormonen die de stofwisseling bevorderen.

Na verloop van tijd kan een slaaptekort schommelingen in de hormonen veroorzaken, wat kan leiden tot hoge bloeddruk.

Een goede nachtrust is dus heel belangrijk om een hoge bloeddruk door stress te voorkomen.

Goed slapen is echter niet zo makkelijk als je door stress de slaap niet kunt vatten…

Daarom enkele nuttige tips:

  • Drink geen cafeïnehoudende dranken enkele uren voor het slapengaan. Cafeïne heeft namelijk een stimulerend effect. Drink liever een kop kruidenthee met een rustgevende werking zoals lavendel of kamille.
  • Neem je smartphone of tablet niet mee naar je slaapkamer. Zo word je tijdens het slapen niet gestoord door eventuele meldingen.
  • Schakel een tot twee uur voor het slapengaan de t.v. uit. Het blauwe licht overprikkelt namelijk je hersenen. Doe voor het slapengaan iets wat je minder prikkelt zoals een boek lezen of mediteren.
  • Zorg voor verduisterende gordijnen en laat zo weinig mogelijk rommel slingeren in je kamer.
  • Ben je gevoelig voor lawaai overweeg dan oordopjes.

Tip 2: Ga op een ‘gezond hart’ dieet

Een ‘gezond hart’ dieet is niet alleen belangrijk om je bloeddruk onder controle te houden.

Het beperkt ook het risico op hart- en vaataandoeningen als gevolg van een hoge bloeddruk.

Gebruik zoveel mogelijk gezonde voedingsmiddelen zoals:

  • Fruit
  • Groenten
  • Volkorenproducten
  • Magere zuivelproducten
  • Gevogelte en vis
  • Noten en peulvruchten
  • Plantaardige vetstoffen

Volgende voedingsmiddelen vermijd je beter:

  • Verzadigde vetten
  • Zout
  • Rood vlees
  • Snoep en gezoete dranken

Door de gewoonte aan te nemen voedseletiketten van voorverpakt voedsel te lezen, kun je bewustere keuzes maken.

Let vooral op verzadigde vetten en het zoutgehalte. Deze hebben namelijk de eigenschap om je bloeddruk te verhogen.


Tip 3: Beperk het gebruik van alcohol

Na een drukke dag even bijkomen met een wit wijntje kan je weer wat goede moed geven.

En ook op vrijdagavond in de kroeg alle teugels laten vieren kan heel ontspannend zijn.

Door alcohol kan je bloeddruk echter flink de hoogte in schieten. Alcohol vermindert namelijk de elasticiteit van de vaatwanden. 

Hoe nauwer de vaatwanden zijn, hoe meer kracht je hart nodig heeft om de bloedtoevoer naar alle organen en weefsels in je lichaam op peil te houden.

Alcohol heeft trouwens ook een negatieve invloed op het renine-angiotensine-aldosteron systeem. Dit hormonale systeem in je lichaam is onder meer belangrijk voor het regelen van je bloeddruk.


Tip 4: Neem voldoende lichaamsbeweging

Lichamelijke activiteit helpt niet alleen om een hoge bloeddruk onder controle te houden, maar ook om je stressniveau te verlagen.

Als je een druk leven hebt komt lichaamsbeweging er misschien vaak niet van.

Toch is regelmatig bewegen een van de beste beslissingen die je kunt nemen om een hoge bloeddruk door stress te vermijden.

Denk vooral niet dat je meteen een topsporter moet worden.

Probeer per week ongeveer drie uur met matige intensiteit te bewegen.

Deze drie uur kun je opdelen zoals jou het beste uitkomt, bijvoorbeeld elke dag een klein half uurtje lichaamsbeweging.

Doe vooral wat je leuk vindt. Ben je geen liefhebber van zwemmen, dan hoef je echt geen baantjes in het plaatselijke zwembad te trekken.

Wandelen, fietsen of yoga zijn perfecte vormen van lichaamsbeweging om een hoge bloeddruk door stress te vermijden.


Tip 5: Gebruik je medicijnen

Helaas is een hoge bloeddruk door stress niet altijd op een ‘natuurlijke manier’ op te lossen.

Wanneer je bloeddruk te hoog is, kan het gevaarlijk zijn om deze niet te verlagen. Het is daarom aan te raden om dit met je huisarts te bespreken.

Hoewel medicijnen nooit de oorzaak aanpakken, kunnen ze wel symptomen bestrijden en erger voorkomen.

Wanneer je geen hoge bloeddruk meer hebt, kun je je arts wel vragen om de medicatie te minderen.


Hoge bloeddruk door stress verlagen zonder medicijnen?

De beste tip heb ik als laatste voor je bewaard.

Er zijn heel veel mensen die uit de vicieuze stresscirkel zijn gekomen en daardoor van een hoge bloeddruk door stress af zijn gekomen.

Cirkel hoge bloeddruk door stress

Ik heb goed nieuws: ook jij kunt dit! Er is helemaal geen reden waarom jij niet bij deze groep kunt behoren. Maar… alles op zijn tijd.

Voor je van een hoge bloeddruk door stress verlost kunt raken zal het belangrijk zijn om alles wat stress veroorzaakt in je leven aan te pakken.

Dat je dat niet makkelijk vindt, geloof ik graag. Je kunt hierbij vast wat hulp gebruiken. Ik nodig je uit om onderstaande Stress test te maken om je stressniveau te meten. 

Zodra je de test hebt gemaakt krijg je helemaal gratis het e-boek ‘Het Stressvrij Geheim’ in je mailbox toegestuurd.

In dit uniek e-boek wordt dieper ingegaan op stress en het geeft je heel wat inzichten om stress te vermijden zodat je gezonder door het leven kunt gaan.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!