oktober 20

0 comments

6 Tips Om Haaruitval door Stress Te Stoppen & Om Te Keren

Het komt steeds vaker voor dat als je je haren kamt het wel lijkt alsof je in de rui bent.

Ook ’s morgens bij het ontwaken vind je veel meer dan vroeger haren op je hoofdkussen.

Je hebt de indruk dat je haar de laatste tijd veel dunner is geworden. 

De oorzaak van je haaruitval kan stress zijn.

Haaruitval door stress komt vaker voor dan je denkt en kan zich op verschillende manieren uiten.

In dit artikel onderzoeken we waarom stress haaruitval veroorzaakt en wat je ertegen kunt doen. Ik geef je ook enkele nuttige tips om haaruitval door stress te stoppen en om te keren.

Kan stress haaruitval veroorzaken?

Het slechte nieuws is dat stress inderdaad haaruitval kan veroorzaken.

Als je dagelijkse haaruitval meer is dan de gebruikelijke 50-120 haren per dag, kunt je last hebben van stressgerelateerd haarverlies.

Het goede nieuws is dat haaruitval door stress vaak maar tijdelijk is. Meestal wordt haaruitval veroorzaakt door hormonale en genetische factoren.

Soms zijn ziektes of medicijnen de oorzaak van haaruitval. Maar ook haaruitval door stress bestaat. Je haar kan dunner worden door stress of zelfs allemaal uitvallen.

Hoe herken je haaruitval door stress?

Haaruitval door stress kan zich op verschillende manieren manifesteren.

Hoe je haaruitval door stress herkent hangt voornamelijk af van het soort haarverlies dat stress veroorzaakt.

Als je in de spiegel kijkt herken je haaruitval door stress aan de hand van volgende symptomen.

  • Geleidelijke uitdunning van het haar op je hoofd
  • Kale plekken die langzaam groter worden
  • Een terugwijkende haarlijn die steeds zichtbaarder wordt
  • Je wenkbrauwen die dunner worden en je wimpers die lijken te verdwijnen

Maar je kunt ook op andere manieren merken dat je je haren verliest.

  • Bij het kammen of het wassen van je haar komen er uitzonderlijk veel haren los
  • ’s Morgens ligt er veel haar op je hoofdkussen
  • Je haar voelt veel dunner aan
  •  Als je door je haren strijkt vallen deze met plukken uit
  • Ook andere lichaamsdelen zijn niet zo behaard als vroeger

Waarom veroorzaakt stress haaruitval?

Laten we om deze vraag te beantwoorden even nagaan hoe haren groeien.

Haren groeien in haarzakjes – ook wel follikels genoemd. Bij je geboorte bevat je hoofdhuid ongeveer 100.000 haarfollikels. Naarmate je ouder wordt neemt dit aantal af.

Elke haarfollikel kan steeds opnieuw haren produceren. Dit proces van aanmaak, groei en uitval wordt een haarcyclus genoemd.

Een haarcyclus verloopt in drie fasen:

De anagene fase

Deze eerste fase wordt ook wel de groeifase van het haar genoemd.

Tijdens deze fase worden nieuwe haren gevormd. Dit gebeurt aan de hand van cellen die zich delen in de haarfollikels.

De catagene fase

De catagene fase is eigenlijk een overgangsfase. Het haar stopt met groeien en de follikel waaruit de nieuwe haren werden gevormd krimpt.

De telogene fase

De derde fase van de haargroeicyclus is de telogene fase.

Dit is een rustperiode waarin de haren blijven zitten in de follikels maar niet actief groeien. Aan het eind van deze laatste fase die ongeveer vier maanden duurt, valt het haar uit.

Hoe beïnvloedt stress haaruitval?

De haarcyclus wordt aangedreven door stamcellen die zich in de haarfollikels bevinden.

Tot nu toe wisten onderzoekers niet precies hoe chronische stress de haarfollikelstamcellen aantastte.

Tijdens een studie onder leiding van Dr. Ya-Chieh Hsu, hoogleraar stamcellen en regeneratieve biologie van de Harvard University, werden de onderliggende mechanismen die stress en haaruitval met elkaar in verband brengen onderzocht.

De wetenschappers onderzochten hoe cortisol de haarfollikelstamcellen beïnvloedden. Ze ontdekten dat het stresshormoon cortisol de stamcellen niet rechtstreeks reguleert.

Het hormoon werkt in op een cluster cellen onder de haarfollikel, de dermale papil.

Cortisol verhindert dat dat de dermale papillen het molecuul GAS6 afscheidden. Dit molecuul heeft als eigenschap dat het de haarfollikelstamcellen activeert.

Zoals bij zo veel klachten van stress blijkt de boosdoener van haaruitval door stress dus het stresshormoon cortisol te zijn.

Soorten haarverlies veroorzaakt door stress

Er zijn drie soorten haaruitval die in verband worden gebracht met hoge stressniveaus:

Telogeen effluvium

Bij telogeen effluvium worden haarzakjes door stress in een rustfase gebracht zodat de haren niet meer groeien. Dit betekent dus eigenlijk dat telogene fase van de haarcyclus zich vroeger dan normaal inzet.

Lijd je aan telogeen effluvium dan is de kans klein dat je er helemaal kaal van wordt. Je verliest je haren gelijkmatig en je haargrenzen kunnen gaan teruglopen. Plaatselijke haarverdunningen zijn maar zelden te zien.

Het duurt vaak ook een tijdje voor je ziet dat je kaal wordt. Hiervoor moet je namelijk al 20 tot 50% van je haren verliezen. Meestal merk je alleen dat je tijdens het kammen of wassen heel wat haar verliest.

Alopecia areata

Je immuunsysteem zorgt ervoor dat ziektemakers je lichaam niet binnendringen. Doen ze dit wel dat vernietigt je immuunsysteem deze indringers.

Onder invloed van het stresshormoon cortisol gaat je afweersysteem minder goed werken. Soms kan het door een teveel aan cortisol ook fouten maken en eigen lichaamscellen gaan aanvallen.

Als dit gebeurt spreken we van een auto-immuunziekte. Alopecia areata is een auto-immuunziekte. Een voorbeeld van zo’n andere auto-immuunziekte door stress is spierreuma.

Omdat je afweersysteem je haarfollikels niet als lichaamseigen herkent stoot het deze af waardoor er geen haar meer groeit.

Bij alopecia areata merk je snel dat je je haar verliest. Binnen enkele weken valt je haar meestal in plukken uit en je kunt er helemaal kaal door worden. Deze vorm van haarverlies kan ook andere lichaamsbeharing treffen.

Trichotillomanie

Trichotillomanie is een aandoening waarbij je onder invloed van stress haren uittrekt. Dat kan hoofdhaar zijn, maar ook wimpers, wenkbrauwen of haar op andere lichaamsdelen. Trichotillomanie kan opzettelijk of onbewust gebeuren.

Deze haartrekstoornis wordt in de DSM-V geclassificeerd als een obsessief-compulsieve spectrumstoornis.

Onderzoek heeft uitgewezen dat zowel traumaverwerking als stress aan de basis kunnen liggen van deze spectrumstoornis.

Bij deze vorm van haarverlies zitten mensen vaak te prutsen of te draaien aan hun haren zodat deze beschadigd raken of afbreken. Maar ook echt trekken aan haren met als doel deze te verwijderen komt vaak voor.

Je bent niet de enige die te maken heeft met haaruitval door stress. Misschien is dit voor het ogenblik voor jou maar een magere troost. De gedachte dat jij niet de enige bent die dit probleem heeft kan je aanmoedigen om de strijd tegen stress aan te gaan.

Haaruitval door stress ervaringen

Jonas – 29 jaar

Op mijn 25ste merkte ik dat ik een wel heel terugwijkende haarlijn had. Vreemd, want voorheen had ik een mooie haardos en in mijn familie kwam kaalheid niet voor. Hé, ik was pas 25… ik zou nu toch nog niet kaal worden… Mijn huisarts vroeg me hoe ik in het leven stond. Ik had een relatiebreuk achter de rug en mijn baan eiste al mijn energie op.

Ontspannen kon ik niet en mijn vrienden merken wel vaker op ik een kort lontje had. Op aanraden van mijn huisarts besloot ik mijn leven een andere wending te geven en bewust minder stressvol door het leven te gaan. Na enkele maanden merkte ik dat mijn terugwijkende haarlijn niet zo erg meer was.

Vicky, Groningen – 38 jaar

Na de geboorte van mijn jongste zoon vond ik het een hele opgave om een gezin van 4 kinderen te combineren met een drukke baan. Maar ik gaf niet op en ging maar door. Ik nam geen rust want dat kon ik mij niet veroorloven. Ik leunde aan tegen een burn-out en surmenage. Het was pas toen ik hele plukken haar verloor als ik door mijn haren streek dat ik besliste om mijn leven anders in te richten. Mijn haar groeide niet meteen terug maar dankzij een minder stressvol bestaan bleef mijn haarverlies beperkt.

Simone uit Utrecht – 45 jaar

Ik draag een groot geheim met me mee: ik trek vaak mijn eigen haren uit. Ik besef heel goed dat dit geen normaal gedrag is. Ik schaam mij hiervoor maar het is sterker dan mezelf. Ik probeer dit zo goed mogelijk te verbergen met sjaaltjes maar daar slaag ik niet altijd in. Mensen vragen me vaak of ik aan een ziekte lijdt en dan vertel ik hen dat haarverlies in de familie zit. De ware reden waarom ik dit doe is dat ik geen andere uitweg vind om met mijn dagelijkse stress om te gaan.

De grote vraag die je je waarschijnlijk stelt als je lijdt aan haarverlies door stress is of je haren ooit nog zullen terug groeien.

Groeit stress gerelateerd haarverlies terug?

Lijd je aan haarverlies door stress dan is dat vrijwel altijd tijdelijk.

Is je haarverlies stress gerelateerd dan zijn je haarzakjes namelijk niet permanent beschadigd en is de kans heel groot dat je haar terug groeit.

Een van de voorwaarden is wel dat haaruitval niet erfelijk is. Als kaalheid in je familie vaak voorkomt dan is de kans groot dat jij hier ook gevoelig voor bent.

Een andere voorwaarde is dat je de oorzaak van de stress die je ervaart doeltreffend aanpakt.

Stress en haaruitval door stress hoeven niet permanent te zijn. Als je je stress onder controle kunt krijgen dan is de kans heel groot dat je haar terug groeit.

6 nuttige tips bij haaruitval door stress

Tip 1: supplementen

Verschillende studies wijzen uit dat haaruitval door stress veroorzaakt kan worden door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

Voedingssupplementen tegen stress nemen is een van de mogelijkheden om haarverlies door stress te beperken.

Tip 2: lokale behandelingen

Supplementen bevorderen de haargroei van binnenuit, topische of lokale behandelingen stimuleren de haargroei van buitenaf.

Er zijn heel wat shampoos, zalfjes, lotions en crèmes op de markt die de haargroei kunnen bevorderen. Denk aan minoxidril (5%) en finasteride.

Zolang je haarzakjes niet helemaal dood zijn, kun je deze middelen gaan gebruiken. De doeltreffendheid van deze producten is echter gemengd bij mannen met haaruitval.

Wil je op deze manier toch proberen om je haargroei te stimuleren dan vraag je je dokter of apotheker beter om raad. Op het internationale forum Reddit zijn ook veel haaruitval ervaringen te lezen.

Tip 3: gezonde voeding

Gezonde voeding is belangrijk voor je algemene gezondheid maar ook voor je haar.

Onderzoek uit 2015 wijst uit dat naast stress ook ongezonde voeding een van de oorzaken is van telogene effluvium.

Je houdt jezelf en je haar gezond door uitgebalanceerde voeding. Hierbij zijn vooral fruit en groenten belangrijk, volkorenproducten, peulvruchten, magere melkproducten en vette vis.

  1. Massage van de hoofdhuid

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat haarfollikels gestimuleerd kunnen worden door regelmatig de hoofdhuid te masseren. Zo’n hoofdhuidmassage zou een gunstige invloed hebben op de dermale papillen waar ik het eerder al over had.

Je kunt je hoofdhuid zelf masseren (of aan je partner vragen) maar er zijn ook heel wat hoofdmassagetoestellen op de markt. Deze gaan van heel eenvoudige en goedkope oplossingen tot heel dure en luxueuze apparaten.

  1. Zorg voor een goede nachtrust

Omdat je lichaam door te veel stresshormonen niet tot rust kan komen kan stress je slaap behoorlijk verstoren. Het zal er dus op aankomen om zo rustig mogelijk naar bed te gaan om niet kunnen slapen door stress te voorkomen.

Vaste avondrituelen zijn belangrijk. Blauw licht voor het slapengaan vermijden is noodzakelijk voor een goede nachtrust. Zo vaak mogelijk op hetzelfde tijdstip gaan slapen (en wakker worden) draagt bij tot een optimale slaapcyclus.

Pak de oorzaak van haarverlies door stress aan

De beste tip heb ik als laatste bewaard. Gelukkig is er een natuurlijke manier mogelijk om haarverlies door stress te stoppen en om te keren.

Met behulp van ‘Het Stressvrij Geheim’ kun jij uit de stresscirkel komen. Hierin leer je onder andere:

  • Waarom jij kwetsbaarder bent voor stress dan anderen
  • Wat je moet doen om snel mogelijk uit de vicieuze cirkel van chronische stress te komen en haarverlies te stoppen
  • Een lange termijn strategie om te voorkomen dat je terugvalt in oude patronen en weer blij bent met jezelf en je leven

Doe nu eerst de gratis Stress test hieronder en ontdek in welke fase je zit van stress. Daarna stuur ik je het e-boek ‘Het Stressvrij Geheim’ gratis en direct op.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!