juni 14

0 comments

De beste tips om een gelukkig leven te leiden

Ben je momenteel gelukkig? De vraag lijkt simpel genoeg.

Maar als je echt de tijd neemt om je geluksniveau te beoordelen, kan het zijn dat je uit balans bent en je je afvraagt hoe je dit precies kunt oplossen.

In dit artikel leer je verlossende tips die jou gaan helpen gelukkig te zijn. Omdat je meer vreugde in je leven verdient!

Wat heet gelukkig zijn?

Laten we even kijken naar de definitie van geluk, zodat we op één lijn zitten.

De Van Dale omschrijft geluk onder meer als volgt: ’een aangenaam gevoel van iemand die zich verheugt’.

Als jij naar het exclusieve verjaardagsfeest van je beste vriend kan, dan kun je je daar inderdaad op verheugen en dat geeft jou een gelukkig gevoel.

Oké, ik kan me wel vinden in deze definitie maar het is niet echt waar we naar op zoek zijn, toch…

Misschien moeten we een beetje dieper duiken.

Laten we even het woord ‘gelukkig’ opzoeken.

Gelukkig wordt omschreven als ‘genietend = tevreden zijn’ en als voorbeeld wordt gegeven: zij voelde zich gelukkig.

Dat is beter! Dus, geluk is de staat van het voelen van tevredenheid.

Wanneer ben je gelukkig?

Iedereen streeft naar een gelukkig leven. Dat is inherent aan het mens-zijn.

Een van de grootste filosofen aller tijden, Aristoteles, stelde zich deze vraag al in de 4de eeuw voor Christus.

Volgens deze ‘oude’ professor in de filosofie betekende geluk het hoogste van alle goede dingen die we door ons handelen kunnen bereiken.

Volgens Aristoteles is geluk dus een haalbaar streefdoel en een vervulbaar verlangen.

Makkelijk spreken voor iemand die leefde in een eeuw waar alles er nog veel rustiger aan toeging.

Ik hoor het je al denken: hij leefde waarschijnlijk niet zo’n hectisch bestaan als de hedendaagse mens.

Je hebt gelijk!

In die tijd lag de werkdruk waarschijnlijk lager. Hoewel mensen toen ook hun brood moesten verdienen was het leven vast minder hectisch. En misschien was een sociale status net zo belangrijk maar er bestonden helemaal nog niet zo veel dingen om je sociale status te ‘bewijzen’. En van social media kanalen waarop anderen zo graag laten zien dat ze ‘gelukkig zijn’ was er nog helemaal geen sprake.

Toch had deze Griekse filosoof een heel realistische en hedendaagse kijk op ‘gelukkig zijn’.

Hij beweerde namelijk dat als het de mens niet lukt om bepaalde doelen te bereiken dit betekent dat de mens zich vergist in wat geluk betekent. Gelukkig zijn betekent volgens Aristoteles veel meer dan louter plezier, het is een staat van tevredenheid.

Ik haalde dit trouwens eerder al aan bij de definitie van de Van Dale: gelukkig zijn betekent een algemeen gevoel van tevredenheid.

Maar hoe bereik je deze tevredenheid en wat moeten we zo nodig verwezenlijken?

Moet je streven naar alles waar je je tevreden bij voelt?

Een kast van een villa? Een leuke baan? Een bevredigende relatie? Een mooie wagen voor de deur?

Betekent zelfverwezenlijking dat je het helemaal voor elkaar hebt in het leven?

Dat je alles hebt bereikt waar je ooit van droomde? Een fijn gezin, een grote vriendenkring, sociaal aanzien, …?

Als dit jouw idee is van tevredenheid en zelfverwezenlijking dan blijf je rondrennen om deze doelstellingen te bereiken. Het resultaat hiervan is een hoop stress. Hoe groter ook de angst dat je het geluk niet zult kunnen bereiken en om deze op een gegeven ogenblik te verliezen.

Op termijn wordt je hier echt niet gelukkig door.

Misschien moeten we even proberen om ‘gelukkig zijn’ anders te formuleren.

Subjectief welzijn

Psychologen en sociale wetenschappers gebruiken vandaag de dag vaak de term ‘subjectief welzijn’ in plaats van geluk.

Want je gelukkig voelen is inderdaad het meest subjectieve gevoel dat je kunt ervaren.

Wat jou gelukkig maakt kan voor iemand anders verschrikkelijk zijn, net zoals wanneer iemand anders beweert gelukkig te zijn, jij misschien denkt: is dit wat geluk betekent voor jou?

Subjectief welzijn richt zich op de persoonlijke gevoelens van een individu over zijn leven in het heden.

Twee belangrijke componenten van subjectief welzijn zijn:

#1: Het evenwicht van emoties

Iedereen ervaart zowel positieve als negatieve emoties, gevoelens en stemmingen.

Ook gelukkige mensen voelen van tijd tot tijd een heel scala aan menselijke emoties: boosheid, frustratie, verveling, eenzaamheid en zelfs verdriet.

Maar zelfs wanneer ze geconfronteerd worden met deze gevoelens, hebben ze een onderliggend gevoel van optimisme dat de dingen beter zullen worden.

Ze kunnen beter omgaan met wat er gebeurt omdat ze innerlijke rust ervaren.

#2: Levenstevredenheid

Dit heeft betrekking op hoe tevreden je je voelt met je levenssituatie, met andere woorden de verschillende situaties die voorkomen in je leven waaronder relaties, werk, prestaties, en andere dingen die je belangrijk vindt.

Niemand voelt zich altijd gelukkig. Er komen nu eenmaal dingen op ons pad waar we geen controle over hebben en deze kunnen ons gevoel van geluk aantasten.

Je wordt door het leven voortdurend heen en weer geslingerd tussen je gelukkig voelen en je niet of minder gelukkig voelen.

Maar voorbij deze gevoelens ligt er iets diepers: innerlijke rust. Eenmaal je deze innerlijke rust voelt dan is ‘gelukkig zijn’ niet veraf meer.

innerlijke rust van een vrouw

Waarom is gelukkig zijn zo belangrijk?

Je hebt hier misschien nog nooit bij stilgestaan maar gelukkig zijn is niet alleen een fijn gevoel. Het heeft ook tal van andere voordelen.

Voordeel 1: je leeft gezonder

Uit een onderzoek bij 7.000 volwassenen tussen 45 en 72 jaar is gebleken dat gelukkige mensen meer fruit en groenten eten dan mensen die zich niet gelukkig voelen.

Fruit en groenten zijn ‘hofleveranciers’ van vitaminen en mineralen. Deze helpen je om gezond door het leven te gaan. Een heel belangrijk aspect als je je wilt wapenen tegen de talrijke gevolgen van stress.

Diezelfde studie toonde ook aan dat mensen met een positief subjectief welzijn 33% actiever waren.

Ook regelmatig bewegen is goed in je strijd tegen stress. Het zorgt er namelijk voor dat de stresshormonen die zich onder invloed van chronische stress in je lichaam hebben opgestapeld, afnemen.

Ander onderzoek bij 700 volwassenen wees dan weer uit dat gelukkige mensen beter slapen.

Je herkent het vast wel: na een drukke dag voel je je zo uitgeput dat je hopeloos naar je bed verlangt. Helaas… je ligt urenlang te woelen en ondanks je vermoeidheid kun je de slaap niet vatten. Niet kunnen slapen door stress bezorgt je nog meer ellende waardoor je stressniveau alleen maar toeneemt.

Voordeel 2: je ervaart minder stress

Stress doet de cortisolwaarden in je lichaam toenemen. Op zich is dat niet zo verkeerd want in gevaarlijke situaties maakt cortisol je alerter.

Een probleem wordt het echter als je cortisolwaarden onder invloed van chronische stress hoog blijven. Dan kun je allerlei klachten krijgen. Van slecht slapen over huidaandoeningen tot een hoge bloeddruk en zelfs spierreuma.

Een aantal studies hebben aangetoond dat bij gelukkige mensen deze cortisolwaarden in het lichaam lager zijn. Zo bleek uit een onderzoek bij 200 volwassenen die bepaalde taken moesten uitvoeren, dat de cortisolniveaus van gelukkige mensen 32% lager waren dan deze van de deelnemers die aangeven dat ze niet gelukkig waren.

Voordeel 3: je leeft langer

En ze leefden nog lang en gelukkig… waarschijnlijk de meest gebruikte zin op het einde van mooie sprookjes.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gelukkig zijn inderdaad je levensverwachting verlengt.

Een lange termijn studie uit 2015 onderzocht het effect van geluk op overlevingskansen bij 32.000 mensen. In totaal liep deze studie over 30 jaar en aangetoond werd dan het risico op overlijden 14% hoger was bij mensen die beweren ongelukkig te zijn.

Laten we dus maar met z’n allen wat gelukkiger door het leven gaan!

Makkelijker gezegd dan gedaan, niet?

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je constant onder stress staat en wanneer angsten je leven bepalen je je afvraagt hoe je in hemelsnaam gelukkig kunt zijn.

Want waar vind je geluk en hoe kun je dat gelukzalige gevoel behouden? Je hebt het je waarschijnlijk al talloze keren afgevraagd.

Hoe kan ik gelukkiger door het leven gaan?

Een pasklaar antwoord kan ik je hierop helaas niet geven. Want zoals eerder al aangehaald is gelukkig zijn een heel subjectief gevoel. Laten we het toch proberen!

Tip 1: geef je zoektocht naar geluk op

Je leven wordt al jaren beheerst door stress en dat maakt je ongelukkig. Je droomt ervan gelukkiger te zijn en zonder angsten door het leven te gaan.

Je bent constant op zoek naar geluk.

Mijn advies: staak deze zoektocht nu meteen!

Je begrijpt vast niet waarover ik het heb en waarom ik je dit aanraad.

Laat me dit dus snel even verduidelijken.

Net je zoektocht naar geluk houdt je tegen het geluk te vinden. Want zoeken impliceert dat je niet leeft in het huidige moment. Je bent met andere woorden op zoek naar een toekomstige toestand.

Je stelt jezelf voor dat je op een gegeven ogenblik gelukkig zult zijn. Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat dit zorgen met zich meebrengt en je je hierbij niet gelukkig voelt.

Als jij je voortdurend afvraagt hoe je in de toekomst gelukkig kunt zijn, hoe kan je dan deze toestand in het huidige moment ervaren?

Geef je zoektocht naar geluk op en besteed meer aandacht aan het huidige moment. En zoek ook in dit huidige moment niet naar geluk. Zoek nergens naar… Wees je bewust van het ‘nu’ en zorg dat je er ‘bevriend’ mee geraakt.

in het huidige moment leven

Je waardeert echte vrienden toch ook? Wel, als jij het ‘nu’ gaat beschouwen als je beste vriend dan ga je het ‘nu’ ook meer waarderen en gaat je leven zich anders ontvouwen. Je begint in plaats van de grote dingen die je zouden kunnen gelukkig maken, de kleine dingen op te merken.

Accepteer deze kleine dingen die je vindt in het ‘nu’ en op een dag zul je misschien ontdekken dat luisteren naar het ritselen van de bomen je gelukkig maakt. Of het staren naar witte wolken die voorbij drijven op een zonnige dag.

Als je hierin een stapje verder gaat zul je heel bewust de levendigheid in je lichaam voelen waardoor je krachtiger in het leven staat.

Als er dan onaangename situaties je kant opkomen – en die zullen er ongetwijfeld zijn – dan kun je vanuit je innerlijke kracht actie ondernemen om de situatie te veranderen of om jezelf uit deze situatie te bevrijden.

Is dit niet mogelijk – wat heel goed kan zijn – dan geeft die innerlijke kracht je nog altijd de mogelijkheid om de situatie te aanvaarden in plaats van je nog ongelukkiger te gaan voelen.

Tip 2: aanvaard situaties én jezelf

Aanvaarding is een heel krachtig middel om gelukkig te zijn. Want hoe beter je leert aanvaarden hoe meer diepgang je merkt in jezelf.

Hierbij is het niet alleen belangrijk situaties te aanvaarden zoals ze op je pad komen maar ook jezelf te aanvaarden zoals je bent.

Niemand is perfect, maar toch verwachten we vaak van onszelf dat we dat wel zijn.

Hoe je over jezelf denkt heeft een grote invloed op hoe veerkrachtig en gelukkig je bent.

Accepteren dat je - net als alle andere mensen - sterke punten maar ook onvolkomenheden hebt, dat je inderdaad soms fouten maakt en faalt is een belangrijk onderdeel van je subjectief welzijn.

succes en falen

Dit betekent niet dat je jezelf niet slecht voelt als je een fout maakt, maar je piekert er minder over. Hierdoor ben je beter in staat om te groeien diep binnenin jezelf en om verder te gaan.

Hoe beter je in staat bent om jezelf te begrijpen én te accepteren, om ‘echt’ te zijn in plaats van ‘perfect’ hoe steviger de basis is voor een gelukkig leven.

Ik zou dit artikel graag willen eindigen met een gedicht van een andere, Nederlandse ‘geluks-filosoof’, Toon Hermans.

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

’t is hooguit ’n ballonnetje.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!