februari 19

0 comments

Diarree door Stress Behandelen? 5 Tips + Oplossing

Diarree door stress is een vervelende kwaal die voor veel ongemak kan zorgen.

Het doet zich voor tijdens drukke of bedreigende situaties.

Je zou er alles aan moeten doen om dit te voorkomen en op te lossen.

Daarom leer je in dit artikel 5 tips om buikpijn en diarree door stress te voorkomen en op te lossen.

Doel van dit artikel: Je leert hoe diarree door stress ontstaat en waarom dit gevaarlijk kan zijn. Ook geef ik je 5 efficiënte tips om diarree door stress te behandelen én te voorkomen.


Wat te doen tegen diarree door stress?

Net voor een belangrijke vergadering snel naar de wc moeten rennen is niet leuk.

En pruttelende darmen op een eerste date is ook iets wat je liever niet meemaakt.

Bij acute stress is de opluchting groot als je uit het kleinste kamertje komt. De kans is groot dat na een wc-bezoek de klachten over zijn.

Bij diarree door stress kunnen deze klachten echter blijven aanhouden. Je voelt altijd een aandrang om naar de wc te gaan en je hebt constant buikpijn.

Heb je hier regelmatig last van dan weet je vast hoe vervelend diarree door stress kan zijn.

Bij diarree schrijven artsen vaak diarreeremmers voor. Het voordeel van deze medicijnen is dat ze je inderdaad helpen om de dag door te komen zonder regelmatige wc-bezoeken.

Het grote nadeel is dat deze de oorzaak van je diarree niet aanpakken.


Waarom krijg je diarree door stress?

Diarree door stress is niets nieuws. Wetenschappers bestuderen het verband tussen diarree en stress al decennia lang.

Een van de meest bekende studies over het verband tussen diarree en stress werd uitgevoerd in de jaren ’40. Tijdens deze studie gebruikten artsen speciale instrumenten om te meten hoeveel de dikke darm samentrok tijdens stressvolle situaties.

Uit de studie bleek dat stressvolle situaties inderdaad kunnen leiden tot darmkrampen en diarree.

Hoe dit precies kwam kon men in die tijd met de beperkte kennis waarover wetenschappers toen beschikten, wetenschappelijk niet helemaal verklaren.

Een andere manier om de stressreactie op de darmen te meten was de proefpersonen vertellen dat ze aan darmkanker leden. Ethisch helemaal niet verantwoord natuurlijk. Later werd de proefpersonen wel verteld dat dit niet het geval was.

Gelukkig hebben de vooruitgang in onderzoek en technologie ertoe geleid dat dokters met grotere nauwkeurigheid kunnen bepalen hoe de hersenen de darmen beïnvloeden.


Wat doen angst en stress met onze darmen?

Ons brein communiceert met al onze organen via een netwerk van zenuwen. Dit netwerk wordt het centrale zenuwstelsel genoemd.

Het brein communiceert via een netwerk van zenuwen dat zich uitstrekt als de takken van een boom. Daarmee stuurt het signalen door ons lichaam.

Onderzoekers hebben ontdekt dat ons maagdarmstelsel eigenlijk een eigen zenuwstelsel heeft. Dit wordt het enterische zenuwstelsel genoemd.

Dankzij het enterische zenuwstelsel kan het maagdarmstelsel autonoom bepaalde functies uitvoeren, bijvoorbeeld het verteren van voedsel.

Daarom wordt ons maagdarmstelsel vaak ons tweede brein genoemd.

Maar hoewel het maagdarmstelsel geheel zelfstandig kan werken blijft het altijd in contact met het brein. Dit aan de hand van de ‘hersen-darm as’.

Communicatie tussen ons maagdarmstelsel en ons brein komt tot stand via speciale chemische boodschappers waaronder dopamine en serotonine. Deze stoffen worden ook wel ‘gelukshormonen’ genoemd.

Je hebt vast wel eens gemerkt: wanneer je iets eet als je honger hebt, wordt je daar vrolijker van.

Net zoals andere zenuwstelsels in ons lichaam reageert ook het enterische zenuwstelsel op stresshormonen die het lichaam onder invloed van stress vrijgeeft.

Het stresshormoon bij uitstek – cortisol – zorgt voor heel wat negatieve invloeden op je maag-darmstelsel.


Wat doet stress met je buik?

Buikpijn door stress komt wel vaker voor. Niet iedereen ervaart dezelfde klachten en niet iedereen ervaart deze in dezelfde mate.

Maar wat doet stress nu precies met je buik en hoe komt het dat je van stress buikpijn krijgt?


De toevoer van energie naar je maag-darmstelsel neemt af

Voelt je lichaam dat het in gevaar is, dan stelt het alles in het werk om te overleven.

Maag-darmstelsel

Alle energie gaat naar de organen en lichaamsdelen die je lichaam kunnen beschermen.

Je spieren spannen zich op, je bloeddruk stijgt, je hart gaat sneller kloppen, enz… Het lichaam maakt zich klaar om te ‘vechten’ of te ‘vluchten’.

Je maagdarmstelsel speelt maar een heel kleine rol bij het overleven van acuut gevaar.

Na een avond in de kroeg stop je nog even bij een hamburgerkraam. Onder het genot van een hamburger slenter je in het donker naar huis. Plots hoor je voetstappen. Je draait je om en ziet iemand met een slagersmes op jou afgerend komen. Wat geeft jou de grootste overlevingskansen? Nog snel een hap van je hamburger nemen om je grote honger te stillen of rennen voor je leven?

Precies: je zet het op een rennen. Om snel genoeg te rennen hebben de spieren in je benen heel veel energie nodig. Dat weet je lichaam en het stuurt dan ook alle energie naar je spieren. Je spijsvertering wordt plots minder belangrijk.


Plots buikkrampen krijgen

Je staat er waarschijnlijk niet zo meteen bij stil maar je maagdarmstelsel bestaat grotendeels uit glad spierweefsel.

Eerder leerde je al dat onder invloed van cortisol de spanning in je spieren toeneemt. Blijft het spierweefsel van je maag-darmstelsel gespannen, dan verloopt de passage van de inhoud van je dunne darm te traag. Hierdoor kunnen schadelijke bacteriën welig tieren, wat kan resulteren in diarree.

Maar er is ook nog een andere manier waarop stresshormonen de spieren in je buik beïnvloeden.

Spiersamentrekkingen rond je dunne darm zorgen ervoor dat voeding naar je dikke darm schuift. Staan de spieren rond je dunne darm te gespannen dan kunnen ze niet op de juiste manier samentrekken. Ook hierdoor kun je krampen en diarree door stress krijgen.


Het evenwicht van de darmbacteriën raakt verstoord

Recente studies hebben uitgewezen dat stress onze darmbacteriën in dezelfde mate kan beïnvloeden als een vetrijk dieet.

Chronische stress kan de samenstelling van je darmflora veranderen. Dit komt omdat onder invloed van stresshormonen bepaalde goede bacteriesoorten in aantal afnemen en schadelijke bacteriesoorten toenemen.

Hoe belangrijk bacteriën in je darmen zijn wordt door professor Eric Claassen heel duidelijk uitgelegd in onderstaande video:

Een andere reden is dat je door stress minder gezond gaat eten.

Je kent het vast wel: je komt thuis na een drukke werkdag en je hebt geen zin meer om nog uitgebreid en gezond te koken. Een opwarmmaaltijd in de magnetron is zoveel makkelijker.

Gezond eten is een van de belangrijkste voorwaarden voor een gezonde darmflora. Dat kwam je al te weten als je de video professor Eric Claassen goed hebt gevolgd.


Je maagdarmstelsel ontsteekt makkelijker

Stresshormonen – en dan vooral cortisol – tasten je immuunsysteem aan. Hoe minder goed je afweersysteem werkt, hoe vatbaarder je bent voor bacteriën, virussen en schimmels.

Deze ziektemakers kunnen dan makkelijker ontstekingen veroorzaken in je hele lichaam, ook in je maag en darmen. Deze ontstekingen kunnen diarree in de hand werken.

Wanneer je vatbaarder bent voor bacteriën, kunnen ziektemakers uiteindelijk diarree veroorzaken.

Houden deze ontstekingen lang aan dan kan de doorlaatbaarheid van je darmen zelfs aangetast worden.

Hierdoor komen bacteriën en onverteerd voedsel gemakkelijker in je bloedbaan terecht. Omdat je immuunsysteem al verzwakt is krijg je hierdoor makkelijker ontstekingen en diarree. 

Dit betekent meteen ook dat je niet voldoende voedingsstoffen meer binnenkrijgt. En hiermee zijn we meteen aangekomen bij de volgende vraag.


Is buikpijn en diarree door stress gevaarlijk?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: ja, buikpijn en diarree door stress kan gevaarlijk zijn.

Aanhoudende diarree door stress kan uitdroging veroorzaken. Uitdroging die niet tijdig wordt opgemerkt kan zelfs levensbedreigend zijn.

Symptomen waar je vooral voor moet uitkijken zijn:

  • Constant het gevoel hebben dat je dorst hebt
  • Een droge mond en een droge huid
  • Minder vaak moeten plassen en donkere urine
  • Je duizelig voelen of problemen met je evenwicht
  • Vermoeidheid

Een ander probleem is dat je heel vaak sociale situaties gaat vermijden als je vaak last hebt van diarree door stress.

Niet overal is een wc dichtbij en om de zoveel tijd naar de wc moeten rennen is ook niet aangenaam als je in gezelschap vertoeft. 

Hierdoor bestaat de kans dat je na verloop van tijd in een sociaal isolement geraakt waardoor je je behoorlijk neerslachtig kunt voelen of zelfs in een depressie kunt geraken.


5 nuttige tips bij diarree door stress

Gelukkig kun je er iets aan doen! Daarom krijg je hieronder 5 tips voor wat te doen bij diarree door stress.

Daarmee kun je op korte termijn voorkomen dat je nog langer de ongemakken van diarree ervaart en je gezondheid nog meer verslechterd.


Tip 1: Beperk alcohol, sigaretten en cafeïne

Rokers grijpen vaak naar een sigaret als ze onder stress staan. Het is geen geheim dat roken van zichzelf al de nodige risico's met zich meeneemt.

En een kop sterke koffie doet dat vermoeide gevoel door stress meteen verdwijnen.

Toch zijn deze ‘hulpmiddelen’ om beter met stress om te gaan helemaal geen goed idee. Op termijn schaden deze je maagdarmstelsel namelijk nog meer.

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat de cortisolwaarde in het lichaam stijgt door cafeïne. Bovendien heeft cafeïne een laxerende werking en droogt het je lichaam uit.

Rokers hebben dan weer een grotere kans op het ontwikkelen van infecties in de maag of de dunne darm.

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat ook roken leidt tot hogere cortisolwaarden.


Tip 2: Pas je voeding aan

Heb je vaak last van diarree door stress dan is het belangrijk om je voeding aan te passen.

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die helpen om je spijsvertering te normaliseren.

Het beste kun je de zogenaamde BRAT-voeding eten.

BRAT staat voor:

  • Bananen
  • Rijst
  • Appels
  • Toast

Deze voedingsmiddelen zijn zacht, zodat ze het spijsverteringsstelsel niet belasten. Ze zijn ook bindend, dus ze helpen de ontlasting vast te houden.

Er zijn ook voedingsstoffen die je beter vermijdt als je diarree door stress hebt:

  • Melk en zuivelproducten
  • Vettig voedsel
  • Gekruid voedsel
  • Bewerkte voeding, vooral met additieven en kunstmatige zoetstoffen
  • Varkens- en kalfsvlees
  • Rauwe groenten
  • Fruit (met uitzondering van bananen)

Overweeg zeker ook probiotica als je vaak last hebt van diarree door stress. Deze zorgen namelijk voor een toename van nuttige bacteriën in je darmen.


Tip 3: Zorg dat je lichaam niet uitdroogt

Eerder in dit artikel vertelde ik al dat diarree door stress uitdroging kan veroorzaken.

Bij diarree door stress is het heel belangrijk dat je lichaam gehydrateerd blijft!

Aangeraden wordt om minimaal anderhalve tot twee liter water te drinken per dag. Dit is normaal voldoende om je lichaam gehydrateerd te houden. Meer drinken mag natuurlijk ook.

Water, kruidenthee en soep zijn goede manieren om gehydrateerd te blijven.

Ben je niet zo’n waterdrinker dan kan kruidenthee een oplossing bieden. Munt en kamille staan trouwens bekend om hun kalmerende eigenschappen, zowel voor lichaam als geest.

Ook soep of bouillon houden je gehydrateerd. Bovendien sterken deze je aan als je je wat slapjes voelt door diarree.

Belangrijk is wel dat je alcohol, cafeïnehoudende dranken en zelfs suikerrijke vruchtensappen beter vermijdt.


Tip 4: Gebruik je vrije tijd voor ontspanning

Ontspanning heeft een positief effect op je stressniveau. Maar ook je spijsvertering heeft er baat bij.

Doe waar je zelf het meest ontspannen van wordt. Dit kan een wandeling in de natuur zijn, lekker op de bank naar je favoriete serie kijken, muziek beluisteren of een boek lezen. 

Ook meditatie en yoga kunnen je helpen te ontspannen.

Yoga is trouwens niet alleen ontspannend. Sommige yoga-houdingen ondersteunen ook je spijsvertering.


Yoga houding 1: de ondersteunende schouderstand

Ga liggen op een matje.

Houd je handen bij je heupen en doe je benen recht omhoog.

Om het je wat comfortabeler te maken kun je gerust een opgevouwen handdoek gebruiken voor onder je schouders en de bovenkant van je rug.

Yoga pose tegen diarree door stress

Yoga houding 2: de Child’s pose

Ga op handen en knieën op een matje zitten.

Spreid je knieën en houd de bovenkant van je voeten op de vloer.

Breng vervolgens je buik tussen je dijen en je voorhoofd naar de vloer.

In het midden van je voorhoofd is er een energiepunt dat een rust- en spijsverteringsreactie ondersteunt. Belangrijk is om hiermee contact op de grond te maken tijdens de oefening.

Child's pose tegen diarree door stress

Tip 5: Identificeer de bron van stress

Er bestaan heel wat medicijnen om de klachten en symptomen van diarree door stress te verlichten. .

Diarreeremmers zoals loperamide kunnen inderdaad voorkomen dat je van de ene wc naar de andere moet rennen. Het grote probleem is echter dat je met medicijnen de oorzaak van diarree door stress niet aanpakt.

Stop je met deze medicijnen en pas je je levensstijl niet aan dan zal diarree door stress weer opduiken.

Het allerbelangrijkste om diarree door stress te behandelen is de onderliggende oorzaak aan te pakken. Je zult dus een manier moeten vinden om met minder stress door het leven te gaan.

Ik besef maar al te goed dat dit niet makkelijk klinkt. Daarom wil ik je hierbij helpen.

Ik nodig je eerst en vooral uit om na te gaan in welke mate jij gevoelig bent voor stress. Je kunt dit doen aan de hand van de gratis ‘Stress test’ hieronder.

Hiermee kun je de ernst van je klachten in kaart brengen en dat is al een grote stap naar een leven met minder stress.

Zodra je deze test hebt gedaan krijg je het e-boek ‘Het Stressvrij Geheim’ helemaal gratis in je mailbox toegestuurd. In dit e-boek kom je te weten hoe je de vicieuze stresscirkel voorgoed kunt doorbreken en welke gevaren er schuilen in stress.

Start nu de Stress test en dan stuur ik na de resultaten het e-boek gratis en direct naar je op.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen!

Mijn naam is Alain Aussems en Ik ben hier om jou te helpen om grip op stress, angst en hooggevoeligheid te krijgen en beter in balans te komen. Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring als professioneel hulpverlener heb ik inmiddels al vele mensen kunnen helpen om middels een bewezen lange termijn strategie de beste versie van zichzelf te worden.

Omdat ik als begeleider 1-op-1 begeleiding heb gedaan in de gezondheidszorg en inmiddels al weer jaren als coach werk, weet ik precies wat wel en niet werkt. Mijn aanpak is uniek en heeft veel positieve reacties en resultaten opgeleverd.

Ik ga je helpen om op een gezonde manier van jouw spanningsklachten af te komen. Ook als je denkt al van alles te hebben geprobeerd. Ben jij er klaar voor? Dan geef ik je nu de kans om gezond en gelukkig oud te worden. “Het is mijn missie om mensen met stress- en spanningsklachten zo goed mogelijk te begeleiden, zodat ze weer krachtig en weerbaar in het leven komen te staan.”

Tags


Andere interessante artikelen..

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Een Gelukkig leven begint met Balans

>
error: Content is protected !!