september 12

1 comments

Buikpijn door Stress? 12 Symptomen, Oorzaken + Tips

Een knoop in je maag voor een belangrijke afspraak?

Dat vervelende gevoel van een rommelende maag maar toch geen honger?

Een opgeblazen gevoel net voor een examen of een sollicitatiegesprek?

Ken je deze symptomen en heb je er vaak last van? Waarschijnlijk is stress hier de oorzaak van.

In dit artikel leer je wat de verklaring hiervoor is en leer je ook de symptomen zijn. Daarnaast leer je 6 tips om buikpijn door stress te verminderen.

Doel van dit artikel: In dit artikel gaan we na waarom stress zo’n vervelende invloed kan hebben op je maagdarmstelsel. Je leert in dit artikel ook wat je hieraan kunt doen.

Op het einde van het artikel krijg je de kans om een stresstest te maken zodat je kunt nagaan of je buikpijn te wijten is aan stress en wat je kunt doen om stress te vermijden.


Wat is dat vervelende gevoel in je buik?

Herinner je je toch toen je als kind naar een feestje mocht en je hier zo opgewonden van geraakte dat je bijna letterlijk vlinders in je buik voelde?

Als kind heb je een heel andere kijk op de wereld dan als je volwassen bent. Kleine dingen kunnen bijzonder hevige emotionele reacties uitlokken. Het leven is een groot feest en elke dag biedt een verscheidenheid aan ervaringen en nieuwe uitdagingen.

In vergelijking met onze kindertijd is ons leven veel minder opwindend en spannend. We leven ons dagelijkse leven en verliezen ons vaak in de ‘ratrace’ van het leven. Oké, soms kijken we uit naar bepaalde dingen, maar het kinderlijke enthousiasme en de daarbij horende vlinders in onze buik voelen we nog maar zelden.

Doe de  Stress Test

Stress is een glijdende schaal naar beneden.

Ontdek in 5 minuten wat jouw symptomen en klachten zijn en krijg een indicatie waar jij staat.

Doe de test om te meten of je uit balans bent.

Kind lacht en voelt vlinders in buik

Integendeel: de vlinders die we als kind voelden hebben plaats gemaakt voor tal van vervelende kwalen als we met onvoorziene of lastige situaties te maken krijgen.

De boosdoener? Stress!


Signalen dat je buik last heeft van stress

Stress heeft een grotere invloed op je maagdarmstelsel dan je misschien in eerste instantie dacht.

Niet iedereen ervaart dezelfde maagdarmklachten door stress. Bij sommige mensen uit het zich in een wat opgeblazen gevoel of buikpijn. Anderen krijgen meteen braakneigingen in stressvolle situaties.

Vrouw ligt op de bank met handen op haar buik door buikpijn

Laten we even de signalen dat je buik last heeft van stress van dichterbij bekijken.

  • Een zeurend pijnlijk gevoel in de maagstreek
  • Brandend maagzuur
  • Chronische of acute diarree
  • Constipatie
  • Een opgeblazen gevoel
  • Een opgezette buik
  • Krampen
  • Winderigheid
  • Misselijkheid en braken
  • Vaak de hik hebben
  • Last hebben van oprispingen en boeren
  • Een hongergevoel maar toch geen zin hebben in eten

Als je bij jezelf deze symptomen herkent, dan vraag je je waarschijnlijk af hoe het nu precies komt dat stress maagdarmklachten kan veroorzaken.

Man met buikpijn en constipatie op de wc

Waarom heb ik buikpijn door stress?

Je hebt het vast al eens meegemaakt dat je helemaal geen honger hebt als je onder stress staat. Of dat nog maar denken aan een stressvolle situatie je het gevoel geeft dat er een baksteen op je maag ligt.

Als je regelmatig buikpijn, maagpijn of een vervelend gevoel in de buikstreek ervaart maak je je hier misschien zorgen in.

Toch is dit een vrij normale reactie van je lichaam en er zijn zelfs verschillende wetenschappelijke verklaringen voor.


Stresshormonen kunnen niet uit je lichaam verdwijnen

Bij Chronische stress activeert het sympathische zenuwstelsel een golf van stresshormonen in je bloedbaan. De drie belangrijkste stresshormonen zijn cortisol, adrenaline en noradrenaline.

Deze hormonen zorgen ervoor dat de ‘fight or flight’ respons van je lichaam geactiveerd wordt. Als je lichaam werkelijk in gevaar is kun je met behulp van stresshormonen actie ondernemen om jezelf te beschermen.

Hormonen die bij stress een rol spelen

Het probleem bij chronische stress is dat je lichaam ‘denkt’ dat het in gevaar is. Je onderneemt geen actie om te vechten of te vluchten want er dreigt helemaal geen acuut gevaar. Het niveau aan stresshormonen in je bloed blijft dus hoog en dit kan een negatief effect hebben op je maagdarmstelsel.

Je maag en je darmen zijn heel gevoelig voor cortisol en noradrenaline zorgt voor een tragere spijsvertering. Maar dit is niet alles.


Je spijsvertering lijkt plots niet zo belangrijk meer

Als je lichaam denkt dat het een noodsituatie moet overleven, wordt onder invloed van stresshormonen meer bloed naar je hart, je longen en je spieren gepompt.

Bloed wordt naar het hart gepompt door stress

Deze heb je immers het hardst nodig om te vechten of te vluchten. Je spijsvertering verdwijnt op de achtergrond. Deze is immers niet zo belangrijk om te overleven. De bloedvaten rondom je maag en darmen vernauwen en je spijsverteringspieren trekken samen.

En nou is het precies die daling van de bloedstroom die jou als kind het gevoel geeft van vlinders in je buik en als volwassene je allerhande maag- en darmproblemen bezorgt.


Een directe as tussen je darmen en je hersenen

Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een directe relatie bestaat tussen de conditie van je darmen en je hersenen.

De ‘hersen-darm as’ of ook wel de nervus vagus of zwervende zenuw genoemd verbindt de hersenen rechtstreeks met de maag- en buikstreek.

Je kunt het een beetje vergelijken met glasvezelverbinding die razendsnel signalen doorstuurt. In minder dan 100 milliseconden stuurt deze zenuw informatie van en naar de hersenen en de buikstreek.

Glasvezel kabel

Is het je al overkomen dat je alleen al bij de geur van verse soep het water in de mond krijgt? Wel, bij stress lokt deze zenuw net zo snel een reactie uit in je maagdarmstreek. Je voelt stress opkomen en meteen draait je maag zich om of krijg je het gevoel dat deze samentrekt.

Nu je weet waarom stress en maag-en darmklachten vaak samengaan wil je vast ook weten hoe je deze kunt vermijden en wat je eraan kunt doen.


Maag en buikpijn door stress verhelpen? 6 tips

Tip 1: Zorg voor een goede darmflora

Omdat stress een negatieve invloed heeft op je maagdarmstelsel is het belangrijk dit in goede conditie te houden.

Vrouw met een plaatje van blije darmen voor haar buik

Hiermee neem je de oorzaak – stress - van je klachten natuurlijk niet weg. Je kunt er echter wel voor zorgen dat je er minder last van hebt.

In je maagdarmstelsel leven goede en slechte bacteriën. De goede bacteriën zijn essentieel voor de goede werking van je spijsverteringssysteem, de opname van voedingsstoffen en de eliminatie van afvalstoffen.

Om je maagdarmsysteem te herstellen en te verbeteren zijn gefermenteerde producten – goede bacteriën - perfect geschikt. Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn onder andere yoghurt, kombucha, zuurkool en karnemelk.

Yoghurt voor je darmstelsel

Ook probiotica hebben een gunstige invloed op je maagdarmstelsel. Probiotica zijn levende micro-organismen die de algemene samenstelling van je darmflora verbeteren en je spijsvertering ondersteunen.

Van nature vind je probiotica in gefermenteerde zuivelproducten (zie hierboven). In de supermarkt kun je tal van probiotica vinden. De bekendste zijn ongetwijfeld Yakult, Actimel en Activia. Probiotica bestaan echter ook als supplementen zoals capsules of poeders. Deze kun je bij de drogist of apotheek verkrijgen.


Tip 2: Vermijd cafeïnehoudende dranken en alcohol

Cafeïne wakkert nervositeit, angst en stress aan. Cafeïnehoudende dranken stimuleren ook het maagdarmstelsel waardoor buik- en maagklachten kunnen toenemen.

Koffie waar coffee in staat geschreven

Bovendien zorgt koffie voor een overtollige productie van maagzuur waardoor maagklachten zoals brandend maagzuur of oprispingen nog verergeren.

Ook alcohol is geen goed idee als je maagdarmklachten hebt. Alcohol verstoort het evenwicht tussen goede en slechte bacteriën in de darmen. Daarnaast vergroot alcohol ook de doorlaatbaarheid van de darmwanden waardoor deze kunnen gaan ‘lekken’ wat zorgt voor een dunnere ontlasting.

Heb je buikpijn of maagpijn door stress vervang cafeïnehoudende en alcoholische dranken dan door kruidenthee of water.

Kruidenthee die wordt ingeschonken

Tip 3: Zoek verlichting met kruiden

Heb je vaak last van misselijkheid door stress dan kan gemberwortel helpen. Andere kruiden zoals munt, lavendel of citroenmelisse zijn goed tegen maag- en darmkrampen.


Tip 4: Beweeg meer

Heb je buikpijn door stress dan begrijp ik heel goed dat je helemaal geen zin hebt om te sporten of intens te bewegen. Een fysieke uitlaatklep kan echter wel helpen om maagdarmklachten te voorkomen.

Eerder vertelde ik al aan dat door stress tal van stresshormonen vrijkomen. Als deze geen uitweg vinden dan stapelen deze stresshormonen zich op in je lichaam.

Vrouw die aan het hardlopen is

De beste manier om deze grote hoeveelheid stresshormonen uit je lichaam te krijgen is actief bewegen en/of sporten. Je hoeft je echt niet meteen in te schrijven voor een marathon of een triatlon-event in je buurt. Integendeel, hoe intenser en competitiever je sport hoe meer cortisol je lichaam aanmaakt.

Wandelen, fietsen en zelfs yoga zijn activiteiten die perfect helpen om je het cortisolniveau in je lichaam te laten dalen.

Lichaamsbeweging stimuleert trouwens ook de productie van endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Hoe meer endorfine er vrijkomt hoe prettiger je je voelt. Endorfine remt trouwens ook de kracht van stresshormonen waardoor deze minder invloed uitoefenen op je lichaam.

Vrouw lacht door de endorfine van bewegen

Tip 5: Zorg voor minder stress

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk…

Een van de manieren om met minder stress door het leven te gaan is je heel bewust afsluiten voor dingen die je extra stress bezorgen.

Je hoeft je helemaal niet altijd zorgen te maken over wat anderen van jou denken. Je hoeft helemaal niet in alles even perfect te zijn.

Woorden die te maken hebben met stress

Tip 6: Het Stressvrij Geheim

Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen om je buik- en/of maagpijn door stress wat te verlichten. Maar uiteraard ben jij op zoek naar een oplossing op lange termijn om maagdarmklachten door stress te verminderen. Het goede nieuws is dat deze oplossing bestaat!

Aan de hand van de stresstest kun je nagaan of je maagdarmklachten inderdaad veroorzaakt worden door stress. Doe deze stresstest zo snel mogelijk om je algemene gezondheid te verbeteren.

Zodra je deze test hebt gedaan krijg je het e-boek ‘Het Stressvrij Geheim’ helemaal gratis in je mailbox toegestuurd.

Alain Aussems

Tags


Andere interessante artikelen..

  • O, wat is dit herkenbaar. Ik ben emotioneel overbelast waarschijnlijk sinds mijn geboorte. Ik ben nu 72, heb ernstige fysieke klachten, die volgens mij, veroorzaakt worden door overactieve hersenen. Die overactiviteit is ook medisch vastgesteld in het UMC Maastricht, nav langdurige evenwichtstoornissen is dit onderzocht. Helaas loop ik met al de fysieke klachten in het medische circuit vast. De specialisten vinden niks, dus…. er maar mee leven. Ik merk nu ik ouder wordt, de gevoeligheid toe neemt. Tot zover.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Een Gelukkig leven begint met Balans

    >