april 28

1 comments

Top 6 Tips Om Angst Te Overwinnen Zonder Medicatie

Angst kan een heel negatieve invloed hebben op je leven.

Als je om een of andere reden vaak angstig bent dan tast dit je levenskwaliteit aan.

Heel extreme angst kan er zelfs voor zorgen dat je in een sociaal isolement terechtkomt.

Vaak grijpen mensen naar medicatie om angstgevoelens te onderdrukken.

Veel gezonder is het om angst te overwinnen zonder medicatie. Maar kun je dit het beste doen? In dit artikel geef ik je hiervoor 6 goede tips.

Doel van dit artikel: je leert waarom angst niet altijd een negatieve emotie hoeft te zijn. Angst wordt pas gevaarlijk als deze een negatieve invloed gaat uitoefenen op je leven.

Met de 6 tips op het einde van dit artikel leer om je angst te overwinnen zonder medicatie.


Wat is angst?

Voor sommigen is angst een allesoverheersend gevoel dat hen helemaal verlamt, voor anderen is het net alsof ze alle grip op de werkelijkheid verliezen. Angst kan je plots overvallen, maar kan ook sluimerend aanwezig zijn.

Als je op een winterse avond langs een verlaten weg naar huis loopt dan kun je plots overvallen worden door angst als je in de verte het geluid van een wilde hond hoort.

Man met angst voor een groot schaduwmonster

Je hart gaat sneller kloppen, je begint te zweten en het eerste waar je aan denkt is vluchten. Dit is een heel normale vorm van angst. Deze hond kan inderdaad dichterbij komen en je aanvallen.

Doe de  Stress Test

Stress is een glijdende schaal naar beneden.

Ontdek in 5 minuten wat jouw symptomen en klachten zijn en krijg een indicatie waar jij staat.

Doe de test om te meten of je uit balans bent.

Fobieën zijn een heel andere vorm van angst. Als je bijvoorbeeld aan claustrofobie lijdt, dan ben je zo extreem bang voor kleine en gesloten ruimten dat deze angst je allerlei beangstigende symptomen bezorgt.

De angst die je bij fobieën ervaart staat helemaal niet in verhouding tot de reële bedreiging die uitgaat van het voorwerp van je angst.

Misschien sta je er niet meteen bij stil, maar angst is een emotie die wetenschappelijk perfect verklaard kan worden.

Als je een vorm van angst ervaart, dan maakt je lichaam zich klaar om in de verdediging te gaan tegen mogelijke gevaren.

Als het verdedigingsmechanisme van het lichaam geactiveerd wordt, komen er heel wat stresshormonen vrij zodat je sterk genoeg bent om in de tegenaanval te gaan.

Deze zorgen voor de bekende symptomen van een angstaanval zoals bijvoorbeeld een versnelde hartslag, overmatig zweten, ademnood, trillende ledenmaten, duizeligheid, enz...

Vrouw mert angst en grote ogen en handen voor haar mond

Bij dit hele verdedigingsproces van het lichaam speelt ook de Amygdala een grote rol. Deze amandelvormige kern van neuronen in de hersenen verzamelt alle informatie die nodig is voor het uitvoeren van een stressreactie. Dit is de positieve rol die de Amygdala speelt.

Deze kern van neuronen heeft echter ook een minder positieve eigenschap: de amygdala is er ook verantwoordelijk voor dat angstreacties zich in je geest nestelen zodat je van deze angst blijvend last kunt hebben.

Om je angst te kunnen overwinnen is het heel belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over jouw angsten. Lees je even mee?

Vrouw ligt met angst onder de dekens verstopt

Wat moet je weten over jouw angsten?

Angst is gezond

Denk vooral niet dat angst abnormaal is. Het vermogen om bang te zijn maakt deel uit van de normale functies van de hersenen. Meer nog: als je helemaal nergens bang voor bent, kan dit net wijzen op hersenletsel.

Stel je maar eens voor dat je niet bang bent als – hoewel deze kans vrij klein is – een hongerige tijger op je komt afgelopen. Als het angstmechanisme van het lichaam niet in werking zou treden, zou deze je zomaar kunnen aanvallen en verscheuren.


Angst kent vele vormen

Angst is een emotie die heel mild of heel overweldigend kan zijn.

Angstige vrouw zit op de grond met handen voor haar hoofd

Een milde vorm van angst kun je bijvoorbeeld ervaren als je de resultaten van een medische controle afwacht. Als je echter geconfronteerd wordt met iemand die een overval pleegt, dan kan je angst zo overweldigend zijn dat je een angstaanval of een paniekaanval kunt krijgen.

Sommige gebeurtenissen kunnen je zo beangstigen dat ze je voor altijd bijblijven en een angststoornis veroorzaken.


Angst kan meerdere oorzaken hebben

Angst kan een instinctieve oorzaak hebben. Als je bijvoorbeeld al een tijdje buikpijn hebt dan ben je misschien bang dat er lichamelijk is aan de hand is met jou.

Vrouw met angst zit op de grond en kijkt naar beneden

Angst kan ook ontstaan zijn door bepaalde ervaringen. Als je als kind bijvoorbeeld ooit van een ladder bent gevallen, dan is het niet zo vreemd dat je als volwassene hoogtevrees hebt.

Angst kan ook aangeleerd zijn. Stel dat je moeder een obsessieve angst had voor vuil en dat ze de hele dag door aan het poetsen was.

Deze smetvrees van je moeder kan ertoe geleid hebben dat jij ook een extreme angst voor onhygiënische toestanden hebt ontwikkeld.

Vrouw die haar handen ontsmet door smetvrees

Angst hoeft niet te beteken dat je in gevaar bent

Vooral als je lijdt aan een fobie, dan staat je angst helemaal niet in verhouding tot het werkelijke gevaar dat van iets of een bepaalde situatie uitgaat.

Eigenlijk ben je dan vooral bang voor hetgeen er mogelijks zou kunnen gebeuren als je met het voorwerp van je angst geconfronteerd wordt.


Hoe angstiger je bent, hoe enger de zaken lijken

Ondanks je vliegangst heeft je familie je toch overtuigd om met het vliegtuig op reis te gaan. Met knikkende knieën stap je op het vliegtuig en je hoopt dat je veilig op je bestemming geraakt.

Angst voor vliegtuigen

Plots kondigt de piloot aan dat er door een turbulente zone zal gevlogen worden. Je was al angstig om te vliegen, maar nu er van turbulentie sprake is neemt de angst het helemaal van je over. Turbulentie is helemaal niet erg, maar door je angst lijkt die alleen maar erger.


Je angst bepaalt hoe je reageert

Mensen kunnen heel verschillend reageren op angst. Bij sommige mensen verlamt angst hen, anderen zullen net de neiging hebben om te vluchten of in de aanval te gaan.

Vluchten of in de aanval gaan zijn de beste reacties bij angst. Deze betekenen dat je reageert op je angst en tot actie overgaat.

Als angst verlammend werkt of als je je in een permanente staat van angst bevindt zonder actie te ondernemen dan kan angst je helemaal uitputten. Dit kan op termijn zorgen voor heel wat mentale en fysieke klachten.

Vrouw die haar reactie laat leiden door haar angst

Hoe reëler de dreiging, hoe intenser de acties die je onderneemt

Op denkbeeldige dreigingen reageren we anders dan op reële gevaren.

Als je lijdt aan hoogtevrees, dan kun je letterlijk verlammen als je uit het raam van de hoogste verdieping van een flatgebouw kijkt. Je ben dan helemaal niet in staat om actie te ondernemen.

Vergelijk deze situatie eens met een vrachtwagen die op je af komt gereden. Dit is een reële dreiging en je eerste reactie zal dan ook zijn om zo snel mogelijk met volle kracht opzij te springen.

Angst voor hoge gebouwen

Angst kan heel nare gevolgen hebben op de manier waarop je leeft. Benieuwd naar welke gevolgen die kunnen zijn? Lees dan vooral verder!


De gevolgen van angst

Angst kan tot gevolg hebben dat je bepaalde zaken gaat vermijden. Soms valt hier best wel goed mee te leven. Als je bijvoorbeeld lijdt aan hoogtevrees ben je vaak heel creatief in het vermijden van hoogtes.

Andere angsten, zoals bijvoorbeeld sociale fobieën, kunnen veel ergere gevolgen hebben. Als je je angstig voelt in sociale situaties dan kun je zo bang zijn om met anderen in contact te komen dat je mensen gaat mijden en in een sociaal isolement terechtkomt.

Eenzame vrouw die tegen haar bed aanzit terwijl ze haar benen vasthoudt

Als je angsten zo extreem zijn dat deze een negatieve invloed hebben op je dagelijkse leven, dan is het hoog tijd om je angst te overwinnen. Een van de oplossingen is je huisarts bezoeken en hem vragen om medicatie zoals antidepressiva, bètablokkers of angstremmers.

Het probleem met deze medicatie is dat deze heel wat negatieve bijwerkingen kan hebben en dat ze alleen maar als tijdelijke oplossing gebruikt mogen worden.

Wil je op een gezonde manier je angst overwinnen, dan kunnen onderstaande tips je hierbij perfect helpen.

Vrouw die haar armen spreidt en over het strand loopt

6 tips om angst te overwinnen zonder medicatie

Ook al weet je waar je angst vandaan komt, deze overwinnen is niet altijd makkelijk. Medicatie kan hierbij helpen maar pakt het probleem niet bij de kern aan.

Angst overwinnen zonder medicatie is veel gezonder en het effect is meestal blijvend.


Tip #1 Benoem je angst

Om je angst te overwinnen moet je eerst en vooral weten wat je precies bang maakt.

Ben je iemand die zich in veel dingen zorgen maakt? Ben je bang voor een bepaald voorwerp? Zijn het bepaalde situaties die je bang maken?

Schaduw van een hand die een monster is

Alleen door je angst duidelijk te formuleren kun je gerichte stappen ondernemen om deze te overwinnen.


Tip #2 Erken je angst

Eenmaal je weet waar je zo bang voor bent, erken dan je angst. Als je erkent dat je een bepaalde angst hebt, dan pas ben je mentaal bereid om eraan te werken.

Zolang je je angst zelf niet als een probleem beschouwt is er voor jou niets aan de hand en kun je ook geen actie ondernemen.


Tip #3 Probeer je angst te begrijpen

Probeer de geschiedenis van je angst zo duidelijk mogelijk te achterhalen. Hoe is deze angst ontstaan of wat heeft deze angst getriggerd? Hoe lang lijd je al aan die angst?

Man en vrouw houden elkaars handen vast

Ga na hoe je angst zich uit en hoe deze je beïnvloedt. Voel je een algemeen gevoel van paniek opkomen of krijg je heel specifieke symptomen?

Zorgen deze symptomen ervoor dat je denkt dat je een lichamelijk hebt of besef je heel goed dat deze het gevolg zijn van je angstgevoelens.

Krijg je de neiging om te vluchten of verlamt je angst je? Ga je bepaalde zaken vermijden door je angst?


Tip #4 Rationaliseer je angst

Angst is een gezonde emotie die ons beschermt tegen gevaar. Stel jezelf heel bewust de vraag of de bron van je angst wel echt gevaarlijk is.

Vrouw die met haar hand tegen haar kaak nadenkt

Misschien bestempel jij iets als gevaarlijk waardoor het verdedigingsmechanisme van je lichaam in werking treedt, maar is het voorwerp van je angst helemaal niet gevaarlijk.


Tip #5 Ga de confrontatie aan met wat je angstig maakt

Veel mensen denken dat ze door het vermijden van wat hen angstig maakt deze angst onder controle kunnen houden.

Ergens is dit ook wel zo: als je vermijdt waar je bang voor bent dan voel je immers geen angst.

Toch is dit niet de juiste manier om van je angsten af te komen. Je voelt je beter als je het voorwerp van je angst vermijdt, maar hiermee heb je je angst niet overwonnen.

Angstige vrouw met handen voor gezicht

Jezelf blootstellen aan wat je angstig maakt is eigenlijk een vorm van therapie: exposure-therapie of in vivo therapie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit een van de meest efficiënte vormen van therapie is om je angsten te overwinnen.

Door de confrontatie aan te gaan met het voorwerp van je angst zul je merken dat je het in je hoofd veel erger gemaakt is dan het eigenlijk is.

Jezelf blootstellen aan wat je angstig maakt is eigenlijk een vorm van therapie: exposure-therapie of in vivo therapie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit een van de meest efficiënte vormen van therapie is om je angsten te overwinnen.

Door de confrontatie aan te gaan met het voorwerp van je angst zul je merken dat je het in je hoofd veel erger gemaakt is dan het eigenlijk is.


Alain Aussems

Tags


Andere interessante artikelen..

  • Heb na Corona veel angsten overgehouden. Al 1 1/2 jaar tril ik. Durf geen auto te rijden, niet fietsen, niet naar winkels. Maar ik doe het wel. Kost mij zoveel inspanning, dat ik iedere keer helemaal ben uitgeput.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Een Gelukkig leven begint met Balans

    >